Niewiadomski Zygmunt, Rozpatrzenie przez radę gminy nieuwzględnionych uwag do projektu studium

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2018 r.
Autorzy:

Rozpatrzenie przez radę gminy nieuwzględnionych uwag do projektu studium

Rozpatrzenie przez radę gminy nieuwzględnionych uwag do projektu studium

Rozpatrzenie przez radę gminy nieuwzględnionych uwag do projektu studium

Podmioty składające uwagi do projektu studium po przez fakt złożenia uwag nie nabywają przymiotu strony w postępowaniu planistycznym. Zważywszy na charakter procedury planistycznej nie mają do niej zastosowania przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, poza wyjątkami wskazanymi w ustawie. Stąd też osobom, których uwagi do studium nie zostały uwzględnione nie przysługuje środek ich zaskarżenia. Osoby składające uwagi, skarżyć mogą rozstrzygnięcie o ich nieuwzględnieniu wyłącznie zaskarżając uchwałę o przyjęciu studium w trybie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - dalej u.s.g. Jednakże ustawodawca przewidział swoistą kontrolę rozstrzygnięć o nieuwzględnieniu uwag złożonych do studium w formie konieczności ich ponownego zbadania i podjęcia rozstrzygnięcia w tej sprawie przez radę gminy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 647, z późn. zm.) - dalej u.p.z.p.

Akt organu planistycznego rozstrzygający o uwagach złożonych do projektu studium - niezależnie od tego, czy ma postać odrębnej uchwały, czy załącznika do uchwały o przyjęciu studium - może stanowić przedmiot kontroli dokonywanej przez sąd administracyjny jedynie w ramach oceny legalności uchwały w przedmiocie uchwalenia studium. (Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 września 2013 r., II OSK 1970/13, LEX nr 1375034).

Z art. 12 ust. 1 u.p.z.p. wynika, że rada gminy podejmuje rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag dotyczących projektu studium, nieuwzględnionych przez wójta. Oznacza to, że głosowanie przez radnych nad przyjęciem uchwały w sprawie studium gminy nie jest równoznaczne z podjęciem rozstrzygnięcia o sposobie rozpatrzenia uwag. (teza Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2017 r., II OSK 2018/15, LEX nr 2296447).

Rozpatrzenie przez radę gminy nieuwzględnionych uwag do projektu studium rada gminy rada gminy pozostawienie projektu studium bez zmian przekazanie projektu studium odebranie uwag analiza nieuwzględnionych uwag czy uwagi zostały uwzględnione? czy uwagi wpływają na treść studium? wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta przedłożenie nieuwzględnionych uwag radzie gminy wprowadzenie zmian do projektu studium tak nie tak nie

Krok: przedłożenie nieuwzględnionych uwag radzie gminy

Wójt, burmistrz, prezydent miasta po rozpatrzeniu uwag wniesionych do projektu studium sporządza listę nieuwzględnionych uwag. Wykaz ten jest przedkładany radzie gminy do ponownej analizy. Przy czym przedłożenie listy wszystkich złożonych uwag nie stanowi naruszenia trybu uchwalenia studium (wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2006 r., OSK 277/06, LEX nr 266913, teza 2). Przepisy u.p.z.p. nie określają formy, w jakiej wójt przedstawia radzie listę nieuwzględnionych uwag do studium. Może uczynić to przez przedstawienie listy uwag nieuwzględnionych w całości lub w części w formie załącznika, w którym przedstawi poszczególne uwagi - podając przez kogo zostały wniesione i czego dotyczą - wraz ze sposobem rozpatrzenia tych uwag - który dla rady jest tylko propozycją. Przepisy nie zawierają zakazu takiej formy przedstawienia uwag, przy czym proponowany sposób rozpatrzenia nie jest dla rady wiążący. Rada po zapoznaniu się ze stanowiskiem wójta może się do niego przychylić lub nie. Istotne jest, aby uwagi nieuwzględnione poddane zostały pod głosowanie rady. Wykładnia gramatyczna i celowościowa art. 12 ust. 1 u.p.z.p. wskazuje, że ustawodawca dopuszcza uchwalenie studium z jednoczesnym rozpatrzeniem uwag wcześniej nieuwzględnionych. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r., II OSK 1553/14, LEX nr 2114323 – wyrok).

Krok: analiza nieuwzględnionych uwag

Rada winna odnieść się do listy nieuwzględnionych uwag, gdyż może to wpłynąć na treść studium (Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2004, s. 122–124.). Organ stanowiący gminy zobligowany jest dokonać analizy merytorycznej przedstawionych uwag, co oznacza konieczność oceny zasadności wniesionych uwag. Przy czym nie ma znaczenia z punktu widzenia ważności postępowania planistycznego, czy rada odniesie się do rozpatrzonych uwag w uchwale o przyjęciu studium, czy też podejmie w tej sprawie odrębną uchwałę (wyrok NSA w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2010 r., II OSK 337/10, LEX nr 599397, teza 1). Równocześnie w tezie drugiej powołanego wyżej wyroku NSA stwierdził, iż brak rozstrzygnięcia rady co do sposobu rozpatrzenia uwag stanowi istotne naruszenie art. 12 ust. 1 u.p.z.p. i w konsekwencji prowadzi do wadliwości uchwały w sprawie studium.

Rada musi się zapoznać z treścią nieuwzględnionych uwag oraz poddać głosowaniu poszczególne uwagi z listy. Niedopuszczalne jest rozstrzygnięcie zbiorcze wobec całej listy uwag w jednym głosowaniu. Brak rozstrzygnięcia rady w sprawie nieuwzględnionych uwag stanowi istotne naruszenie trybu sporządzenia studium (wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 listopada 2011 r., II SA/Ol 827/11, LEX nr 1153005).

Uchwała rady w sprawie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu studium jest wiążąca dla organu sporządzającego projekt studium. Obliguje wójta, burmistrza, prezydenta miasta do wprowadzenia zmian w projekcie studium będących skutkiem uwzględnienia uwag przez radę (wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 grudnia 2011 r., II SA/Gd 725/11, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych).