Sokołowska Anna, Rozliczanie godzin pracy w tygodniu - sprawdzanie zachowania przeciętnie 48 godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2016 r.
Autorzy:

Rozliczanie godzin pracy w tygodniu - sprawdzanie zachowania przeciętnie 48 godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy

Rozliczanie godzin pracy w tygodniu - sprawdzanie zachowania przeciętnie 48 godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy

Rozliczanie godzin pracy w tygodniu - sprawdzanie zachowania przeciętnie 48 godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy

Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym. Powyższe ograniczenie nie dotyczy jedynie pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy. Przeciętnie 48-godzinny tygodniowy limit nadgodzin obowiązuje bez względu na system i rozkład czasu pracy. Nie można go zmienić, nawet za zgodą czy wolą pracownika

Rozliczanie godzin pracy w tygodniu - sprawdzanie zachowania przeciętnie 48 godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy Pracownik Pracownik Udzielenie pracownikowi dodatkowego wymiaru czasu wolnego od pracy Odebranie dodatkowego wymiaru czasu wolnego od pracy Praca w godzinach nadliczbowych Przyjęcie polecenia Świadczenie pracy Praca zgodnie z planem Pracodawca Pracodawca Kontrola czy nie doszło do przekroczenia przeciętnego 48-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy Brak przekroczenia Powstanie przekroczenia Planowanie pracy w tygodniu Odebranie informacji o pracy w godzinach nadliczbowych Określenie maksymalnego tygodniowego wymiaru czasu pracy Polecenie pracy czy doszło do przekroczenia czy doszło do przekroczenia zgodnie z rozkładem czasu pracy? zgodnie z rozkładem czasu pracy?

Krok: Planowanie pracy w tygodniu

Pracodawca ma obowiązek, na okres co najmniej miesiąca, ustalić rozkład czasu pracy pracownika. Z rozkładu tego powinna wynikać liczba dni pracy pracownika oraz liczba godzin jego pracy w skali doby i przypadających w okresie rozliczeniowym tygodniach.

Krok: Określenie maksymalnego tygodniowego wymiaru czasu pracy

Czas pracy pracownika nie może przekraczać 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Wskazany przepis określa dwie normy czasu pracy, jakie obowiązują pracowników - 8-godzinną normę dobową i przeciętną 40-godzinną normę tygodniową. Pomimo to przepisy wprowadzają dodatkowe ograniczenia w zakresie wymiaru czasu pracy pracowników w tygodniu. Stanowią bowiem, że cały tygodniowy czas pracy pracownika nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym. Wskazane 48 godzin nie stanowi jednakże kolejnej normy czasu pracy, a jedynie wskazuje na jej maksymalny wymiar.

Ważne!

Ograniczenie czasu pracy do 48 godzin w tygodniu należy stosować do pracowników zatrudnionych w ramach wszystkich systemów czasu pracy..