Ćwikła Jaromir, Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową
Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową
Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową
Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową
Niniejszy schemat opisuje kwestie reklamacji z tytułu braku zgodności treści lub usługi cyfrowej z umową. Dotyczy to zarówno tradycyjnych umów zawieranych w sklepach stacjonarnych, jak również odnosi się do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Poniższe przepisy mają charakter obligatoryjny.
Krok: stwierdzenie istnienia braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową z umową
Podstawą odpowiedzialności przedsiębiorcy wobec konsumenta jest brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową (art. 43h i 43k u.p.k.). Jeżeli niezgodność treści lub usługi z umową zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od momentu ich dostarczenia, domniemywa się, że niezgodność istniała w chwili ich dostarczenia. Po stronie konsumenta leży obowiązek zadbania, aby jego środowisko cyfrowe było kompatybilne z wymaganiami technicznymi danej usługi lub treści cyfrowej (art. 43l u.p.k.). Treść lub usługa cyfrowa są zgodne z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają ich opis, rodzaj, ilość, funkcjonalność, kompatybilność, interoperacyjność oraz dostępność wsparcia technicznego i aktualizacji, a ponadto przydatność do szczególnego celu, do którego są potrzebne konsumentowi. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o aktualizacjach, w tym dotyczących zabezpieczeń, niezbędnych do zachowania zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową oraz dostarczać je konsumentowi przez czas trwania umowy.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: złożenie oświadczenia (reklamacji)
Skuteczne złożenie reklamacji wiąże się z precyzyjnym wyartykułowaniem żądania w stosunku do przedsiębiorcy. Konsument może żądać doprowadzenia treści lub usługi cyfrowej do zgodności z umową. W dalszej kolejności konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy. Ustawodawca nie wprowadza żadnej konkretnej formy oświadczenia, jednak dla celów dowodowych powinno być złożone na trwałym nośniku (pisemnie lub w formie elektronicznej).