Ćwikła Jaromir, Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2023 r.
Autor:

Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową

Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową

Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową

Niniejszy schemat opisuje kwestie reklamacji z tytułu braku zgodności treści lub usługi cyfrowej z umową. Dotyczy to zarówno tradycyjnych umów zawieranych w sklepach stacjonarnych, jak również odnosi się do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Poniższe przepisy mają charakter obligatoryjny.

Krok: stwierdzenie istnienia braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową z umową

Podstawą odpowiedzialności przedsiębiorcy wobec konsumenta jest brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową (art. 43h i 43k u.p.k.). Jeżeli niezgodność treści lub usługi z umową zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od momentu ich dostarczenia, domniemywa się, że niezgodność istniała w chwili ich dostarczenia. Po stronie konsumenta leży obowiązek zadbania, aby jego środowisko cyfrowe było kompatybilne z wymaganiami technicznymi danej usługi lub treści cyfrowej (art. 43l u.p.k.). Treść lub usługa cyfrowa są zgodne z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają ich opis, rodzaj, ilość, funkcjonalność, kompatybilność, interoperacyjność oraz dostępność wsparcia technicznego i aktualizacji, a ponadto przydatność do szczególnego celu, do którego są potrzebne konsumentowi. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o aktualizacjach, w tym dotyczących zabezpieczeń, niezbędnych do zachowania zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową oraz dostarczać je konsumentowi przez czas trwania umowy.

Reklamacja z tytułu braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową przedsiębiorca przedsiębiorca rozpatrzenie żądania obniżenia ceny odmowa obniżenia ceny obniżenie ceny doprowadzenie treści lub usługi cyfrowej do zgodności z umową częściowy zwrot świadczenia możliwe żądania konsumenta rozpatrzenie żądania reklamacyjnego rozpatrzenie żądania odstąpienia od umowy odmowa odstąpienia od umowy odstąpienie od umowy spełnienie żądania reklamacyjnego odmowa spełnienia żądania reklamacyjnego otrzymanie oświadczenia możliwe żądania konsumenta spełnienie przesłanek czy można rozpatrzyć reklamację niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności? zwrot świadczenia konsument konsument otrzymanie świadczenia w związku ze złożoną reklamacją stwierdzenie istnienia braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową z umową złożenie oświadczenia (reklamacji) zasadne niezasadne zasadne niezasadne zasadne niezasadne tak nie można nie można

Krok: złożenie oświadczenia (reklamacji)

Skuteczne złożenie reklamacji wiąże się z precyzyjnym wyartykułowaniem żądania w stosunku do przedsiębiorcy. Konsument może żądać doprowadzenia treści lub usługi cyfrowej do zgodności z umową. W dalszej kolejności konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy. Ustawodawca nie wprowadza żadnej konkretnej formy oświadczenia, jednak dla celów dowodowych powinno być złożone na trwałym nośniku (pisemnie lub w formie elektronicznej).