Ćwikła Jaromir, Reklamacja między przedsiębiorcami z tytułu rękojmi za wady
Reklamacja między przedsiębiorcami z tytułu rękojmi za wady
Reklamacja między przedsiębiorcami z tytułu rękojmi za wady
Reklamacja między przedsiębiorcami z tytułu rękojmi za wady
Niniejszy schemat opisuje kwestie reklamacji z tytułu rękojmi za wady dokonywanej między przedsiębiorcami. Należy zaznaczyć, że na mocy art. 558 § 1 k.c. strony będące przedsiębiorcami, mogą w drodze umowy odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. W przypadku jednak, gdy przedsiębiorca sprzedający podstępnie zataił wadę, postanowienia o ograniczeniu lub wyłączeniu odpowiedzialności są bezskuteczne, postanowienia rozszerzające tę odpowiedzialność pozostają w mocy (art. 558 § 2 k.c.). Dyspozytywny charakter przepisów o rękojmi powoduje, że przedsiębiorcy mają dużą swobodę w kształtowaniu treści odpowiedzialności (por. teza wyroku Sądu Najwyższego z dnia 5 sierpnia 2005 r. II CK 28/05).
Krok: stwierdzenie istnienia wady rzeczy
Podstawą odpowiedzialności przedsiębiorcy sprzedającego wobec przedsiębiorcy kupującego jest wada (art. 556 k.c.). Przedsiębiorca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli istnienie wady zostanie stwierdzone przed upływem dwóch lat. Istotą wady j rzeczy sprzedanej jest jej niezgodność z treścią umowy. O niezgodności z umową możemy mówić w szczególności, jeżeli rzecz: nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia; nie ma właściwości, o których istnieniu przedsiębiorca zapewnił kupujacego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór; nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował przedsiębiorcę sprzedającego przy zakupie rzeczy, a przedsiębiorca sprzedający nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej wykorzystania; została przedsiębiorcy kupującemu wydana w stanie niezupełnym (art. 5561 § 1 k.c.). Powyższy katalog nie jest enumeratywny i z natury rzeczy może zostać rozszerzony.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że wadą rzeczy jest również nieprawidłowość w jej zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli zostało to wykonane przez przedsiębiorcę, który rzecz sprzedał, lub osobę trzecią, za którą ponosi on odpowiedzialność (art. 5561 § 3 k.c.).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: złożenie oświadczenia (reklamacji)
Skuteczne złożenie reklamacji wiąże się z precyzyjnym wyartykułowaniem żądania. Przedsiębiorca kupujący może złożyć jedno z czterech równorzędnych żądań: odstąpienie od umowy, obniżenie ceny (określenie kwoty, o którą ma być obniżona cena powinno być jasno zaznaczone - cyfrowo, procentowo lub ułamkowo), wymiana rzeczy na nową - wolną od wad, bezpłatna naprawa (art. 560 § 1, art. 561 § 1 k.c.). Ustawodawca nie wprowadza żadnej konkretnej formy oświadczenia, jednak dla celów dowodowych powinno być złożone na trwałym nośniku (pisemnie lub w formie elektronicznej). Zgodnie z art. 568 § 1 k.c. przedsiębiorca sprzedający odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat,