Kopijer Paweł, Przygotowanie rocznego planu szkoleń

Procedury
Status:  Aktualna
Autor:

Przygotowanie rocznego planu szkoleń

Przygotowanie rocznego planu szkoleń

Przygotowanie rocznego planu szkoleń

Odpowiedzialni:

Menedżer ds. personalnych

Menedżer działu szkoleniowego

Współpracujący:

Kierownictwo naczelne

Kierownictwo liniowe

Krok: Przygotowanie rocznego planu szkoleń

Każda organizacja ma co najmniej dwie możliwości podejścia do polityki szkoleniowej. Może realizować szkolenia w sposób nieplanowany, i w miarę jak powstają poszczególne potrzeby starać się je zaspokajać, lub też dokonać rzetelnej analizy potrzeb w perspektywie długoterminowego rozwoju firmy i zaplanować politykę szkoleniową, z góry ustalając harmonogram działania, cele i niezbędne środki. Oba podejścia mają swoje wady i zalety. Generalnie praktyka pokazuje, że większość firm na pewnym etapie rozwoju oraz powyżej pewnej wielkości struktury organizacyjnej wychodzi poza podejście tzw. ad hoc i zaczyna również planowanie. Jest więc miejsce na szkolenia organizowane zgodnie z konkretną polityką, wpisane w określony plan rozwoju kompetencyjnego pracowników, jak i na szkolenia robione w odpowiedzi na potrzeby pojawiające się na bieżąco. Oczywiście świadome traktowanie tego obszaru, z punktu widzenia efektywności inwestycji, jest bardziej opłacalne.

Przygotowanie rocznego planu szkoleń Menedżerowie HR i działu szkoleń Menedżerowie HR i działu szkoleń Sporządzenie zestawienia kluczowych kompetencji potrzebnych organizacji Wstępny plan szkoleń Wnioski w stosunku do projektu planu szkoleniowego Wnioski w zakresie ewentualnej restrukturyzacji zatrudnienia Opracowanie wniosków dotyczących rozwoju kompetencyjnego organizacji Kompetencyjny audyt personalny Rozbicie zidentyfikowanych kompetencji na poszczególne obszary Określenie luki kompetencyjnej Sporządzenie zestawienia kluczowych kompetencji potrzebnych organizacji Przygotowanie rocznego planu szkoleń Analiza potrzeb organizacji Określenie budżetu szkoleniowego Analiza strategii biznesowej firmy i wynikającej z niej strategii personalnej Analiza kluczowych zadań i procesów Analiza efektywności struktury organizacyjnej Analiza kompetencji posiadanych przez organizację

Krok: Analiza potrzeb organizacji

Aby stworzyć system efektywny, czyli taki, który spełnia zakładane dla niego cele, najpierw trzeba te cele dokładnie określić i nazwać. W przypadku systemu szkoleniowego, należy przeanalizować jak wyglądają kompetencyjne potrzeby organizacji w odniesieniu do celów biznesowych, ponieważ wszystko, co jest w firmie projektowane, powinno służyć ich realizacji. Analizą należy objąć zarówno firmową strategię, mapę kluczowych procesów i zadań, jak również samą strukturę organizacyjną.