Musiał Krzysztof J., Przewóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Przewóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Przewóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Przewóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Procedura opisuje sytuacje, w których w sytuacji dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów niezbędne jest objęcie dokonywanego przewozu systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, oraz czynności niezbędne do dokonania rejestracji.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zakres przewozów podlegających obowiązkiem monitorowania
Systemowi monitorowania przewozu i obrotu podlega przewóz:
1) towarów objętych pozycjami CN:
a) CN 2207 nieoznaczone znakami akcyzy - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, z wyłączeniem opakowań jednostkowych nie większych niż 5 litrów,
b) CN 2707 - oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych, np. benzen, toluen, ksylol, naftalen; z wyłączeniem opakowań jednostkowych nie większych niż 11 litrów,
c) CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, np. benzyna lakiernicza, benzyna lotnicza, benzyna silnikowa, oleje napędowe, oleje opałowe; oleje odpadowe, z wyłączeniem opakowań jednostkowych nie większych niż 11 litrów,
d) CN 2905 - alkohole alifatyczne i ich fluorowcowane, sulfonowane, nitrowane lub nitrozowane pochodne, np. alkohol metylowy, alkohol propylowy, alkohol izopropylowy, alkohol butylowy, sorbitol, glikol, gliceryna, z wyłączeniem opakowań jednostkowych nie większych niż 11 litrów,
e) CN 2917 - kwasy polikarboksylowe, ich bezwodniki, halogenki, nadtlenki i nadtlenokwasy; ich fluorowcowane, sulfonowane, nitrowane lub nitrozowane pochodne,
f) CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach); preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, z wyłączeniem opakowań jednostkowych nie większych niż 16 litrów,
g) CN 3811 - środki przeciwstukowe; inhibitory utleniania; inhibitory tworzenia się żywic; dodatki zwiększające lepkość; preparaty antykorozyjne; pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne, z wyłączeniem opakowań nie większych niż 16 litrów,
h) CN 3814 zawierające alkohol etylowy - organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; gotowe zmywacze farb i lakierów, z wyłączeniem opakowań jednostkowych nie większych niż 11 litrów,
i) CN 3820 zawierających alkohol etylowy - środki zapobiegające zamarzaniu i gotowe płyny przeciwoblodzeniowe, z wyłączeniem opakowań jednostkowych nie większych niż 16 litrów,
j) CN 3824 - gotowe spoiwa do form odlewniczych lub rdzeni; produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, np. oleje fuzlowe powstające jako produkt uboczny przy produkcji alkoholu etylowego,
k) CN 3826 - biodiesel i jego mieszaniny, niezawierające lub zawierające mniej niż 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych,
- jeżeli masa brutto przesyłki towarów objętych tymi pozycjami przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów;
1a) paliw opałowych, bez względu na ich ilość przesyłce;
2) alkoholu całkowicie skażonego wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z 22.11.1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288, s. 12 ze zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 249 ze zm.), w tym zawartego w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi w przypadku przesyłek o objętości powyżej 500 litrów;
3) suszu tytoniowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, nieoznaczonego znakami akcyzy, bez względu na jego ilość w przesyłce;
3a) produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z 6.09.2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 686 ze zm.);
4) towarów innych niż wymienione w pkt 1–3a, w stosunku do których zachodzi uzasadnione prawdopodobieństwo wystąpienia naruszeń przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego, mogących powodować, ze względu na skalę lub częstotliwość obrotu tymi towarami, znaczne uszczuplenia tych podatków - określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 11.
Należy wskazać, że ustawodawca przewidział wiele sytuacji, w których ze względów podmiotowych czy przedmiotowych dokonywanego przewozu procedura monitorowania nie będzie mieć zastosowania.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że w przypadku towarów, o których mowa w pkt 1–3 niniejszego komentarza, systemowi monitorowania przewozu i obrotu nie podlega przewóz towarów:
1) przewożonych przez operatorów pocztowych w paczkach pocztowych w rozumieniu ustawy z 23.11.2012 r. - Prawo pocztowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 1640 ze zm.);
2) objętych:
a) procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania lub wywozu,
b) powrotnym wywozem;
3) przemieszczanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem systemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542 ze zm.) - dalej u.p.a.
Należy także wskazać, że monitorowaniu nie będzie podlegać przewóz towarów w przypadku przesunięć magazynowych. Stanowi o tym art. 3 ust. 7 ustawy z 9.03.2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 1218 ze zm.) - dalej u.s.m.t., zgodnie z którym systemowi monitorowania przewozu i obrotu nie podlega przewóz towarów, który nie jest związany z wykonaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli przewożonym towarom towarzyszy dokument potwierdzający przesunięcie międzymagazynowe wystawiony przez nabywcę towarów, który zawiera w szczególności:
1) dane nadawcy towaru obejmujące imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania albo siedziby;
2) numer identyfikacji podatkowej nadawcy;
3) dane dotyczące towaru będącego przedmiotem przewodu, w szczególności rodzaj towaru, pozycji CN, ilości, masy brutto lub objętości towaru;
4) dane adresowe miejsca magazynowania towaru - wysyłki;
5) dane adresowe miejsca magazynowania towaru - przyjęcia;
6) numer rejestracyjny środka transportu, o którym mowa w art. 2 pkt 11 lit. a, albo numer pociągu wraz z numerem pojazdu kolejowego bez napędu;
7) datę wystawienia.
Ustawodawca zawarł także w ustawie wyłączenie podmiotowe jej stosowania.
Zgodnie z art. 3 ust. 10 u.s.m.t. systemowi monitorowania przewozu i obrotu nie podlega przewóz towarów, z wyłączeniem paliw opałowych,dokonywany z przeznaczeniem dla:
1)Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) sił zbrojnych państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego;
3) sił zbrojnych uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju;
4) Centrum Eksperckiego Policji Wojskowych NATO;
5) jednostek wielonarodowych, w tym Brygady Litewsko-Polsko-Ukraińskiej;
6) podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE 17.09.2014 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1825 i 1826);
7) Kwatery Głównej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego;
8) Centrum Szkolenia Sił Połączonych;
9) organów Krajowej Administracji Skarbowej;
10) Policji;
11) Służby Więziennej;
12) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
13) Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
14) Straży Granicznej;
15) Służby Wywiadu Wojskowego;
16) Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
17) Agencji Wywiadu;
18) Państwowej Straży Pożarnej;
19) instytucji Unii Europejskiej;
20) przedstawicielstw dyplomatycznych lub urzędów konsularnych;
21) Służby Ochrony Państwa;
22) dysponentów lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, o których mowa w ustawie z 8.09.2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. z 2024 r. poz. 652 ze zm.).
Katalog towarów, których przewóz podlega systemowi monitorowania nie jest zamknięty. Ustawodawca udzielił bowiem ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kompetencji do określenia, w drodze rozporządzenia, innych towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania przewozu i obrotu, wraz ze wskazaniem masy, ilości, objętości lub wartości tych towarów, oraz przypadki, w których ich przewóz nie podlega temu systemowi, uwzględniając konieczność przeciwdziałania uszczupleniom w zakresie podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego.
Obecnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 20.07.2018 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz.U. poz. 1427). Zgodnie z tym rozporządzeniem systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów jest także objęty przewóz:
1) towarów o pozycji CN od 1507 do 1516 oraz pozycji 1517 z wyłączeniem margaryny oraz margaryny płynnej, jeżeli masa brutto przesyłki towarów objętych tymi pozycjami przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów;
2) towarów objętych pozycjami CN:
a) 4813 - bibułka papierosowa, jeżeli może być stosowana do maszynowej produkcji papierosów, z wyłączeniem bibułki papierosowej w książeczkach lub tutkach,
b) 5910 - taśma formująca, jeżeli może być stosowana do maszynowej produkcji papierosów - jeżeli masa brutto przesyłki towarów objętych tymi pozycjami przekracza 10 kg;
3) towarów, bez względu na kod CN, zawierających w swym składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 50% objętości skażony:
a) mieszaniną alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium lub
b) mieszaniną alkoholu tert-butylowego i benzoesanu denatonium, lub
c) alkoholem izopropylowym,
jeżeli masa brutto przesyłki tych towarów przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów.
Krok: brak obowiązku objęcia systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Jak wynika z treści ustawy, przedmiotem rejestracji i monitorowania są objęte głównie paliwa silnikowe i pochodne, w tym biodiesel, dodatki do paliw, oleje smarowe, oleje roślinne, które mogą być wykorzystywane jako dodatki do paliw silnikowych, odmrażacze na bazie alkoholu etylowego, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, alkohol etylowy częściowo i całkowicie skażony oraz susz tytoniowy.
Należy wskazać, że ustawodawca przewidział wiele sytuacji, w których ze względów podmiotowych czy przedmiotowych dokonywanego przewozu, procedura monitorowania nie będzie mieć zastosowania.
W przypadku towarów, o których mowa w pkt 1–3 niniejszego komentarza, systemowi monitorowania przewozu nie podlega przewóz towarów:
1) przewożonych przez operatorów pocztowych w paczkach pocztowych w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe;
2) objętych:
a) procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania lub wywozu,
b) powrotnym wywozem;
3) przemieszczanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem systemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 u.p.a.
Ustawodawca zawarł także w ustawie wyłączenie podmiotowe jej stosowania.
Zgodnie z art. 3 ust. 10 u.s.m.t. systemowi monitorowania przewozu i obrotu nie podlega przewóz towarów, z wyłączeniem paliw opałowych,dokonywany z przeznaczeniem dla:
1)Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) sił zbrojnych państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego;
3) sił zbrojnych uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju;
4) Centrum Eksperckiego Policji Wojskowych NATO;
5) jednostek wielonarodowych, w tym Brygady Litewsko-Polsko-Ukraińskiej;
6) podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE 17.09.2014 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1825 i 1826);
7) Kwatery Głównej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego;
8) Centrum Szkolenia Sił Połączonych;
9) organów Krajowej Administracji Skarbowej;
10) Policji;
11) Służby Więziennej;
12) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
13) Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
14) Straży Granicznej;
15) Służby Wywiadu Wojskowego;
16) Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
17) Agencji Wywiadu;
18) Państwowej Straży Pożarnej;
19) instytucji Unii Europejskiej;
20) przedstawicielstw dyplomatycznych lub urzędów konsularnych;
21) Służby Ochrony Państwa;
22) dysponentów lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, o których mowa w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Ustawodawca udzielił ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kompetencji do określenia, w drodze rozporządzenia, towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania przewozu i obrotu, wraz ze wskazaniem masy, ilości, objętości lub wartości tych towarów, oraz przypadki, w których ich przewóz nie podlega temu systemowi, uwzględniając konieczność przeciwdziałania uszczupleniom w zakresie podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego.
W przypadku towarów o pozycji CN od 1507 do 1516 oraz pozycji 1517 z wyłączeniem margaryny oraz margaryny płynnej systemu monitorowania nie stosuje się w przypadku towarów:
1) objętych procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnym wywozem;
2) przemieszczanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem systemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 u.p.a.;
3) przewożonych w opakowaniach jednostkowych, których masa brutto nie przekracza 26 kg lub objętość nie przekracza 26 litrów.
W przypadku towarów o pozycji CN 4813 i 5910 (wskazanych w rozporządzeniu) systemu monitorowania nie stosuje się do towarów:
1) przewożonych przez operatorów pocztowych w paczkach pocztowych w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe;
2) objętych procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnym wywozem.
W ostatnim przypadku, tj. w przypadku towarów skażonych o zawartości alkoholu etylowego o mocy objętościowej ponad 50%, systemu monitorowania nie stosuje się, gdy towar jest objęty procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnym wywozem oraz gdy towar jest przewożony w opakowaniach jednostkowych, których objętość nie przekracza 1,5 litra.