Barczak Anna, Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Przedmiotem niniejszej procedury jest przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, która jest postępowaniem w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji polityki, strategii, planu lub programu. Obejmuje ono w szczególności: uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, uzyskanie wymaganych opinii oraz zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu. Uczestnikami procedury są: organ opracowujący projekt dokumentu oraz organy z nim współdziałające.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: opracowanie projektu dokumentu
Organ (albo podmiot niebędący organem administracji) opracowuje projekt dokumentu wymienionego w art. 46 ust. 1 u.o.o.ś. W przypadku opracowywania takich dokumentów wymagane jest bowiem przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Należy zasygnalizować, że przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest wymagane również dla innych dokumentów w sytuacji, o której mowa w art. 47 u.o.o.ś.
Warto dodać, że nie tylko opracowywanie dokumentów, o których mowa powyżej, wymaga przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, ale wymagają tego również zmiany do dokumentów już przyjętych.
Przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko nie dotyczy dokumentów przygotowywanych wyłącznie dla celów obrony narodowej lub obrony cywilnej oraz dokumentów finansowych lub budżetowych. W tych przypadkach obowiązuje jednak ograniczenie stosowania wyłączenia w odniesieniu do projektów dokumentów, mogących znacząco oddziaływać na obszary Natura 2000.
Na uwagę zasługuje możliwość odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Odstąpienie jest możliwe:
– po spełnieniu przesłanek z art. 48 ust. 1, 3 i 4 pkt 1 u.o.o.ś. (dla dokumentów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 u.o.o.ś.),
– po spełnieniu przesłanek z art. 48 ust. 2 i 4 pkt 2 u.o.o.ś. (dla dokumentów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 u.o.o.ś.).
Istotne jest to, że odstąpienie wymaga uzasadnienia zawierającego informacje o uwarunkowaniach z art. 49 u.o.o.ś. Są to uwarunkowania brane pod uwagę podczas ustalania, czy zachodzi konieczność przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Projekty niewymagające przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania wyliczone zostały w art. 47a u.o.o.ś.
Krok: wystąpienie o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko
Organ opracowujący projekt dokumentu z art. 46 u.o.o.ś. lub art. 47 u.o.o.ś. (albo wprowadzający do niego zmiany) występuje o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie.
Uzgodnienie, w przeciwieństwie do opinii, jest formą o znaczeniu stanowczym, wiąże bowiem organ administracyjny rozstrzygający w postępowaniu głównym. Treść stanowiska zajętego przez organ uzgadniający może przesądzić o treści prognozy, która wydawana jest po uzgodnieniu przez organ decydujący. Postępowanie uzgodnieniowe ma wprawdzie charakter akcesoryjny i jest częścią szeroko rozumianego postępowania w sprawie głównej, to jego wynik jest wiążący dla organu prowadzącego postępowanie główne i nie może być przez ten organ samodzielnie weryfikowany nawet wówczas, gdy postępowanie, w którym wydano postanowienie uzgodnieniowe, obarczone jest wadami proceduralnymi (wyrok WSA w Łodzi z 20.10.2011 r., II SA/Łd 810/11, LEX nr 1153783; wyrok WSA w Warszawie z 17.05.2016 r., IV SA/Wa 161/16, LEX nr 3039609).