Niewiadomski Zygmunt, Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 16 października 2023 r.
Autorzy:

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko (SOOŚ) planu lub programu jest instrumentem realizacji zasady prewencji, integracji ochrony środowiska z politykami sektorowymi i kompleksowości ochrony środowiska (por. E. Iwanek-Chachaj, Prawo ochrony środowiska, J. Stelmasiak (red.), Warszawa 2009, s. 97). Pojęcie SOOŚ definiuje art. 3 ust. 1 pkt 14 u.o.i.ś. Wedle niego przez SOOŚ rozumie się postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji polityki, strategii, planu lub programu, obejmujące w szczególności uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko, sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, uzyskanie wymaganych ustawą opinii, zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko stanowi złożone, wieloetapowe postępowanie, na które składa się kilka postępowań odrębnych, w tym udział społeczeństwa. Kluczowe z punktu widzenia SOOŚ jest sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko opracowywanego dokumentu strategicznego i poddanie ocenie społeczeństwa projektu dokumentu wraz z prognozą. W orzecznictwie utrwalił się pogląd, wedle którego prognoza oddziaływania na środowisko jest analizą skutków środowiskowych opracowywanego dokumentu i nie ma charakteru wiążącego (z wyjątkiem przewidywanego negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000) dla podmiotu sporządzającego dokument (tak w odniesieniu do wpływu prognozy na MPZP wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 kwietnia 2012 r., II SA/Ol 1019/11, LEX nr 1145819). Prognoza daje asumpt do oceny skutków środowiskowych opracowywanego dokumentów, co stanowi istotę SOOŚ i może mieć kluczowy wpływ na ostateczny kształt dokumentu. Autor lub odpowiednio, osoba kierująca zespołem sporządzającym prognozę skutków środowiskowych projektowanego dokumentu winien legitymować się doświadczeniem zawodowym lub wykształceniem (vide art. 74a ust. 2 u.oi.ś.)

Art. 56 u.o.i.ś. każe stosować obowiązek przeprowadzenia SOOŚ do innych podmiotów sporządzających dokumenty, o których mowa art. 46 u.o.i.ś., a niebędących organami administracji publicznej.

Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko podmiot sporządzający projekt dokumentu podmiot sporządzający projekt dokumentu sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko czy projekt dokumentu znacząco negatywnie oddziałuje na obszar Natura 2000? rozpatrzenie uwag i wniosków złożonych w trakcie postępowania uzyskanie opinii o projekcie dokumentu wraz z prognozą zapewnieniu udziału społeczeństwa obowiązki podmiotu sporządzającego dokument wystąpienie o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości prognozy oddziaływania na środowisko czy przeprowadzenie transgranicznej OOŚ jest konieczne? przeprowadzenie transgranicznej OOŚ przekazanie przyjętego dokumentu i podsumowania organom opiniującym przyjęcie projektu dokumentu i sporządzenie pisemnego podsumowania odrzucenie projektu dokumentu w proponowanym kształcie sporządzenie projektu dokumentu czy spełnione są przesłanki określone w art. 34 uop? weryfikacja obowiązku przeprowadzenia SOOŚ poinformowanie o odstąpieniu od przeprowadzenia SOOŚ podanie do publicznej wiadomości informacji o przyjęciu dokumentu tak nie tak nie nie tak brak obowiązku obowiązek istnieje

Krok: sporządzenie projektu dokumentu

Przypadki, dla których niezbędne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla dokumentu strategicznego lub jego zmiany oceniać należy w kontekście brzmienia art. 46 oraz 47 u.o.i.ś. Równocześnie mieć należy na względzie brzmienie przepisu art. 47a u.o.i.ś, który wymienia dokumenty niewymagające przeprowadzenia SOOŚ.

Krok: weryfikacja obowiązku przeprowadzenia SOOŚ

Ustawodawca przewiduje możliwość odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia SOOŚ Przesłanki odstąpienie określa art. 48 ust. 1-4 u.o.i.ś.

Ustawodawca wyłącza możliwość odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia SOOŚ w przypadku opisanym w ust. 8 art. 48 u.o.i.ś.

Odstąpienie od przeprowadzenia SOOŚ wymaga uzgodnienia z organami wskazanymi w art. 57 i 58 u.o.i.ś.

Spełnienie przesłanek odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko obliguje organy uzgadniające do uzgodnienia odstąpienia od SOOŚ. Zważywszy, iż nie jest to procedura w sprawie indywidualnej z zakresu administracji publicznej, nie ma podstaw do stosowania art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.) - dalej k.p.a. Zatem uzgodnienie nastąpi w formie zwykłego pisma. Ustawodawca nakłada na organ uzgadniający obowiązek sporządzenia uzasadnienia (vide art. 48 ust. 6 u.o.i.ś.) rozstrzygnięcia w sprawie odstąpienia od obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

Art. 49 u.o.i.ś zawiera opis kryteriów, na których zobowiązany jest oprzeć organ rozstrzygający o możliwości odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.