Skubiszak-Kalinowska Irena, Przeprowadzenie postępowania o zawarcie umowy koncesji

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 14 grudnia 2016 r.
Autorzy:

Przeprowadzenie postępowania o zawarcie umowy koncesji

Przeprowadzenie postępowania o zawarcie umowy koncesji

Przeprowadzenie postępowania o zawarcie umowy koncesji

Zamawiający organizuje postępowanie o zawarcie umowy koncesji w sposób odpowiadający jego potrzebom (art. 28 u.k.r.b.u.). Procedura, w jakiej zostanie zorganizowane, a następnie przeprowadzone postępowanie, pozostawiona została do decyzji zamawiającego. Jak wynika z uzasadnienia do rządowego projektu ustawy, wprowadzenie powyższej regulacji miało na celu zapewnić zamawiającym, wynikającą z art. 30 ust. 1 dyrektywy 2014/23/UE, swobodę organizowania postępowania w sprawie zawarcia umowy koncesji (szerzej zobacz uzasadnienie do rządowego projektu ustawy, Druk 612, str. 23). Przebieg tego postępowania powinien jednak uwzględniać reguły określone przepisami u.k.r.b.u, a pomocna w ich zachowaniu może być dyspozycja art. 29 u.k.r.b.u. Zawiera on bowiem podstawowe wytyczne odnośnie przebiegu samego postępowania Przygotowując i przeprowadzając postępowanie zamawiający winien również kierować się zasadami z art. 12 [tj. zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców] i art. 13 [zasadą przejrzystości] u.k.r.b.u.

Przeprowadzenie postępowania o zawarcie umowy koncesji zamawiający zamawiający prowadzenie negocjacji, po których ma miejsce składanie ofert ograniczenie liczby wykonawców przedstawienie opisu postępowania o zawarcie umowy koncesji wybór sposobu prowadzenia postępowania zakończenie postępowania przystąpienie do organizacji postępowania jaki tryb może wybrać zamawiający? składanie ofert składanie wniosków, a następnie ofert składanie wniosków, a następnie udział w negocjacjach i składanie ofert

Krok: przystąpienie do organizacji postępowania

Ustawodawca zrezygnował ze szczegółowego określania procedur według, jakich organizowany na być przebieg postępowania. Zdecydował – zgodnie z art. 28 u.k.r.b.u.,- że zamawiający organizuje postępowanie o zawarcie umowy koncesji w sposób odpowiadający jego potrzebom. Sposób organizacji postępowania pozostawiony zatem został do decyzji zamawiającego. Jak wynika z uzasadnienia do rządowego projektu ustawy wprowadzenie przedmiotowej regulacji miało na celu zapewnić zamawiającym wynikającą z art. 30 ust. 1 dyrektywy 2014/23/UE swobodę organizowania postępowania w sprawie zawarcia umowy koncesji (szerzej zobacz uzasadnienie do rządowego projektu ustawy, Druk 612, str. 23). Przebieg tego postępowania powinien jednak uwzględniać reguły określone przepisami ustawy u.k.r.b.u., a w szczególności zasady przewidzianej w art. 12 u.k.r.b.u. (tj. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców) i 13 u.k.r.b.u. (zasady przejrzystości).

Krok: wybór sposobu prowadzenia postępowania

Mając na uwadze motyw 68 dyrektywy 2014/23/UE, zgodnie z którym „koncesje są zazwyczaj długoterminowymi, złożonymi porozumieniami, na mocy których koncesjonariusz przyjmuje na siebie obowiązki i ryzyko ponoszone zwykle przez instytucje zamawiające i wchodzące w zakres ich kompetencji. Z tego względu, z zastrzeżeniem zgodności z niniejszą dyrektywą i zasadami przejrzystości i równego traktowania, instytucje zamawiające i podmioty zamawiające powinny dysponować znaczną elastycznością w definiowaniu i organizowaniu postępowania prowadzącego do wyboru koncesjonariusza. Jednak aby zapewnić równe traktowanie i przejrzystość na przestrzeni całego procesu udzielania koncesji, należy zapewnić podstawowe gwarancje dotyczące tego procesu, w tym informacje na temat charakteru i zakresu koncesji, ograniczenia liczby kandydatów, rozpowszechniania informacji wśród kandydatów i oferentów oraz dostępności odpowiedniej ewidencji.” – polski ustawodawca określił podstawowe elementy procedury, które będą mogły być zastosowane przez zamawiającego, odpowiednio do prowadzonego postępowania o zawarcie umowy koncesji. Wynikają one z dyspozycji art. 29 u.k.r.b.u.