Wiktorowska Ewa, Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego
Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego
Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego
Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego
Dialog konkurencyjny polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Zamawiający prowadzi dialog do momentu, gdy jest w stanie określić, w wyniku porównania rozwiązań proponowanych przez wykonawców, rozwiązanie lub rozwiązania najbardziej spełniające jego potrzeby. Po zakończeniu dialogu, zamawiający niezwłocznie informuje uczestniczących w nim wykonawców o jego zakończeniu i zaprasza ich do składania ofert na podstawie rozwiązań przedstawionych podczas dialogu, przekazując jednocześnie specyfikację istotnych warunków zamówienia. Badanie i ocena ofert odbywa się na zasadach określonych w p.z.p. Po nowelizacji z 22 czerwca 2016 r. ustawodawca określił iż zamawiający może udzielić zamówienia w trybie DK w tych samych okolicznościach, jak w trybie negocjacji z ogłoszeniem, tj. określonych w art. 55 ust. 1 p.z.p.
Krok: wybór trybu dialogu konkurencyjnego
Podstawowymi trybami udzielania zamówień publicznych są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Ustawa p.z.p. zezwala na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego tylko w przypadku zaistnienia okoliczności przewidzianych w p.z.p. Po potwierdzeniu, iż okoliczności te zachodzą zamawiający przygotowuje postępowanie o udzielenie zamówienia w tym trybie.
Krok: opracowanie ogłoszenia o zamówieniu
Ogłoszenie o zamówieniu w trybie dialogu konkurencyjnego, zawiera co najmniej:
1) nazwę (firmę) i adres zamawiającego;
2) określenie trybu zamówienia;
3) określenie przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;
4) informację o możliwości złożenia oferty wariantowej;
5) termin wykonania zamówienia;
6) warunki udziału w postępowaniu, kryteria selekcji, jeżeli są ustalone oraz podstawy wykluczenia;
7) wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji, , jeżeli są ustalone oraz brak podstaw wykluczenia
8) liczbę wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert;
9) informację na temat wadium;
10) kryteria oceny ofert i ich znaczenie;
11) termin na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz adres na który wnioski muszą być złożone;
12) adres strony internetowej, na której jest udostępniana specyfikacja istotnych warunków zamówienia, jeżeli zamawiający udostępnia ją na tej stronie;
13) informację o zamiarze zawarcia umowy ramowej;
14) informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej wraz z adresem strony internetowej, na której będzie prowadzona aukcja elektroniczna;
15) informację o przewidywanych zamówieniach, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 p.z.p. lub art. 134 ust. 6 pkt 3 p.z.p., jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień;
16) informację o zamiarze ustanowienia dynamicznego systemu zakupów wraz z adresem strony internetowej, na której będą zamieszczone dodatkowe informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów.
W przypadku dialogu konkurencyjnego ogłoszenie o zamówieniu zawiera również:
1) opis potrzeb i wymagań zamawiającego określonych w sposób umożliwiający przygotowanie się wykonawców do udziału w dialogu lub informację o sposobie uzyskania tego opisu;
2) informację o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody;
3) wstępny harmonogram postępowania;
4) informację o podziale dialogu na etapy, jeżeli przewiduje taki podział w celu ograniczenia liczby rozwiązań, które będą przedmiotem dialogu na kolejnych etapach.
Warto pamiętać, że jeżeli ze względu na złożoność zamówienia nie można, na tym etapie postępowania, ustalić znaczenia kryteriów oceny ofert, w ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający podaje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego. Nie ma wówczas obowiązku zamieszczania w ogłoszeniu o zamówieniu kryteriów oceny ofert i ich znaczenia.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.