Dauter Bogusław, Przeprowadzenie postępowania mediacyjnego na wniosek
Przeprowadzenie postępowania mediacyjnego na wniosek
Przeprowadzenie postępowania mediacyjnego na wniosek
Przeprowadzenie postępowania mediacyjnego na wniosek
Postępowanie mediacyjne może zostać przeprowadzone na wniosek skarżącego lub organu. Inicjatywy w tym zakresie nie ma uczestnik postępowania. Ideą mediacji jest ułatwienie stronom dojścia do porozumienia i wypracowania przez nie wspólnego stanowiska. Zgodnie z założeniami ustawy nowelizującej z 7 kwietnia 2017 r. postępowanie mediacyjne prowadzi wybrany przez strony mediator. Celem tego postępowania jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz przyjęcie przez strony ustaleń co do sposobu jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa. Pozytywnym zakończeniem mediacji jest dokonanie przez strony ustaleń co do sposobu załatwienia sprawy, co w konsekwencji może doprowadzić do uchylenia lub zmiany przez organ zaskarżonego aktu albo wykonania lub podjęcia innej czynności stosownie do okoliczności sprawy. Omawiana procedura wskazuje na czynności stron, mediatora prowadzącego mediację oraz sądu w toku całego postępowania mediacyjnego i ich konsekwencje procesowe dla sprawy sądowoadministracyjnej zawisłej przed sądem.
Z dniem 31 maja 2019 r. wraz z wejściem w życie art. 4 ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 183 ze zm.), a także ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 934), które wprowadzają informatyzację postępowania sądowoadministracyjnego, strona może złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w formie dokumentu elektronicznego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wniosek o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego
Wniosek w przedmiocie przeprowadzenia postępowania mediacyjnego może zostać złożony przez skarżącego lub organ. Inicjatywy w tym zakresie nie ma uczestnik postępowania. Wniosek ten może być zawarty w skardze, odpowiedzi na skargę lub odrębnym piśmie procesowym. Z wnioskiem tym należy zapoznać drugą stronę oraz wezwać ją do wyrażenia w tym przedmiocie stanowiska.
Wniosek musi zostać złożony przed wyznaczeniem rozprawy (por. art. 115 § 1 zd. 1 p.p.s.a.), tj. przed datą wydania przez przewodniczącego wydziału lub sędziego sprawozdawcę zarządzenia o wyznaczeniu rozprawy. Wniosek złożony po wyznaczeniu rozprawy jest bezskuteczny i podlega oddaleniu, bowiem termin do złożenia takiego wniosku jest terminem ustawowym, zawitym i nie podlega on przywróceniu na podstawie art. 86–88 p.p.s.a. (por. B. Dauter [w:] B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2011, s. 346–347).
We wniosku tym wnioskodawca może jednocześnie wskazać mediatora.
Z dniem 31 maja 2019 r. strona może złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w formie dokumentu elektronicznego do elektronicznej skrzynki podawczej sądu. Opisany warunek nie zostanie spełniony w przypadku wysłania takiego wniosku do sądu na jego adres elektroniczny (adres e-mail). Wniosek taki, oprócz wymogów formalnych pisma w postaci papierowej, musi zawierać adres elektroniczny oraz zostać podpisany przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Jeżeli wniosek o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego jest pierwszym pismem procesowym strony, należy podać numer odpowiedniego identyfikatora, tj. numer PESEL - w przypadku osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej - numer KRS, REGON lub NIP. Datą wniesienia takiego wniosku jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego sądu (art. 83 § 5 p.p.s.a.). (szerzej zob. procedura: Wniesienie pisma procesowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej ).
Krok: badanie warunków formalnych wniosku
Wniosek o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego powinien spełniać wymagania pisma procesowego określone w art. 46–47 p.p.s.a.