Kędziora Robert, Przeprowadzenie mediacji w postępowaniu administracyjnym
Przeprowadzenie mediacji w postępowaniu administracyjnym
Przeprowadzenie mediacji w postępowaniu administracyjnym
Przeprowadzenie mediacji w postępowaniu administracyjnym
Wprowadzenie instytucji mediacji do postępowania administracyjnego ma na celu zbliżenie administracji do społeczeństwa, zapewnienie kształtowania stosunków administracyjnoprawnych w sposób umożliwiający większy wpływ stron postępowania na swoje sprawy oraz na sprawy społecznie istotne (rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw, VIII kadencja, druk sejm. nr 1183). Mediacja jest przeprowadzana za zgodą stron, przez bezstronnego mediatora i z wyłączeniem jawności. Załatwienie sprawy, w której przeprowadzono mediację, powinno nastąpić na podstawie podjętych ustaleń, o ile są one zgodne z obowiązującym prawem.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wniosek o przeprowadzenie mediacji
Strona może wystąpić do organu prowadzącego postępowanie z wnioskiem o przeprowadzenie mediacji. We wniosku może być wskazana osoba, którą - za zgodą uczestników mediacji - organ wyznaczy jako mediatora.
Krok: odebranie wniosku o przeprowadzenie mediacji
Organ prowadzący postępowanie po otrzymaniu wniosku strony o przeprowadzenie mediacji powinien dokonać oceny, czy charakter sprawy pozwala na uwzględnienie tego wniosku, i w zależności od etapu postępowania podejmować wszystkie uzasadnione czynności umożliwiające przeprowadzenie mediacji.