Wiktorowska Ewa, Przeprowadzenie kontroli doraźnej przez Prezesa UZP

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 13 września 2014 r. do: 31 grudnia 2020 r.
Autor:

Przeprowadzenie kontroli doraźnej przez Prezesa UZP

Przeprowadzenie kontroli doraźnej przez Prezesa UZP

Przeprowadzenie kontroli doraźnej przez Prezesa UZP

Kontrola doraźna nie ma charakteru obligatoryjnego. Kontrolę doraźną Prezes UZP może wszcząć z urzędu lub na wniosek. Wnioskodawcą może być każdy podmiot - w tym instytucja zarządzająca, o której mowa w przepisach o Narodowym Planie Rozwoju, w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz w przepisach o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, lub w przepisach o pomocy społecznej. Kontrola doraźna może być prowadzona w odniesieniu do wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Kontrole doraźne są prowadzone na podstawie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia, przekazanej przez zamawiającego. Kontrolę doraźną wszczyna się tylko w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik. Każdy zamawiający musi się liczyć z możliwością objęcia go taką kontrolą zarówno w trakcie prowadzonego postępowania przed zawarciem umowy, jak i w ciągu 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia. Najczęściej przedmiotem kontroli jest udzielenie zamówienia w trybach niekonkurencyjnych bez spełnienia okoliczności przewidzianych w p.z.p., opisanie warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, odrzucenie oferty najkorzystniejszej czy też unieważnienie postępowania z naruszeniem p.z.p.

Krok: decyzja o wszczęciu kontroli doraźnej

W przypadku powzięcia przez Prezesa UZP uzasadnionych przypuszczeń, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego doszło do naruszenia przepisów p.z.p., które mogło mieć wpływ na jego wynik, może on wszcząć kontrolę doraźną.

Krok: żądanie przesłania dokumentacji

Przypuszczenie winno być poparte wcześniejszym zebraniem materiału dowodowego ze względu na konieczność zweryfikowania, czy naruszenie faktycznie wystąpiło i czy mogło mieć wpływ na wynik postępowania, gdyż tylko takie może stanowić decyzję Prezesa UZP o wszczęciu kontroli.

Prezes UZP może prowadzić postępowanie wyjaśniające z zamawiającym w celu weryfikacji, czy przypuszczenie jest zasadne, w przypadku uprawdopodobnienia, że naruszenie nie miało wpływu na wynik postępowania, Prezesowi nie będzie przysługiwało prawo do wszczęcia kontroli.

Prezes UZP może wszcząć kontrolę z urzędu bądź na wniosek.

Prezes UZP informuje wnioskodawcę o wszczęciu kontroli doraźnej albo o odmowie wszczęcia kontroli doraźnej, podając uzasadnienie wskazujące na brak okoliczności uzasadniających jej wszczęcie.

Przeprowadzenie kontroli doraźnej przez Prezesa UZP KIO KIO podjęcie uchwały dot. zastrzeżeń odebranie zastrzeżeń zamawiający zamawiający odebranie informacji o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń wniesienie zastrzeżeń odebranie informacji o naruszeniach odebranie żądania przesłania dokumentacji wykonanie zaleceń pokontrolnych przekazanie kopii dokumentacji postępowania odebranie informacji o braku naruszeń badanie zasadności stwierdzonych naruszeń Prezes UZP Prezes UZP informacja o stwierdzeniu braku naruszeń przyjęcie zastrzeżeń informacja o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń badanie dokumentacji postępowania odebranie uchwały KIO badanie zasadności zastrzeżeń uwzględnienie zastrzeżeń przekazanie zastrzeżeń do KIO informacja o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń decyzja o wszczęciu kontroli doraźnej żądanie przesłania dokumentacji przyjęcie dokumentacji postępowania informacja o stwierdzeniu naruszeń niestwierdzenie naruszeń stwierdzenie naruszeń zasadne niezasadne zasadne niezasadne