Niewiadomski Zygmunt, Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu planu ogólnego lub jego zmiany

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 24 września 2023 r.
Autorzy:

Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu planu ogólnego lub jego zmiany

Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu planu ogólnego lub jego zmiany

Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu planu ogólnego lub jego zmiany

Konsultacje społeczne są formą umożliwienia obywatelom udziału w procesach zarządzania publicznego i ma szczególne znaczenie w planowaniu przestrzennym. Prawidłowo przeprowadzone konsultacje społeczne, jak zauważa ustawodawca w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „zapewnią lepszą diagnozę sytuacji i pełniejszą analizę potrzeb, pozwalając podjąć trafniejsze decyzje i uzyskać społeczny konsensus wokół proponowanych rozwiązań. Dzięki większemu zaangażowaniu społeczeństwa w procedurach zwiększy się szansa na utrzymanie trwałości uchwalonych w dokumentach planistycznych rozwiązań i minimalizację społecznych konfliktów.” – vide Druk nr 3097 Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.

Ustawodawca, w art. 8i u.p.z.p. ustala katalog otwarty form przeprowadzenia konsultacji społecznych procedowanego projektu planu ogólnego.

„Ustawodawca w art. 8e ust. 2 u.p.z.p. wprowadza pojęcie interesariuszy w planowaniu przestrzennym. Zgodnie z nim działania z zakresu partycypacji społecznej mają obejmować wszystkie osoby fizyczne i prawne, a także jednostki organizacyjne posiadające zdolność prawną (np. stowarzyszenia zwykłe), jednostki pomocnicze gminy, rady młodzieżowe i rady seniorów, a także jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz organy władzy publicznej. Tak szeroki krąg interesariuszy pozwoli na wypowiadanie się w sprawach planowania i zagospodarowania przestrzennego różnych gremiów o społecznej legitymacji do podejmowania decyzji. W ustępie 3 art. 83 ustalono, że osoby fizyczne posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych (np. dzieci od lat 13) mogą swobodnie wyrażać swoje opinie na temat organizacji przestrzeni, bez zgody przedstawiciela ustawowego.” (vide T. Filipowicz [w:] Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, wyd. IV, red. A. Plucińska-Filipowicz, M. Wierzbowski, Warszawa 2024, art. 8(e).). Prawodawca konstruując treść art. 8e ust. 2 u.p.z.p. posłużył się zwrotem „w szczególności”, co oznacza, iż krąg podmiotów wymienionych w przywołanym przepisie nie stanowi katalogu zamkniętego. Podkreślić należy, że interesariusze nie muszą wykazywać się interesem prawnym, ani faktycznym aby wziąć udział w konsultacjach społecznych. Interesariusze wnoszący uwagi do projektu planu nie stają się również stroną postępowania w sprawie uchwalenia planu ogólnego lub jego zmiany. Stąd rozstrzygnięcie organu sporządzającego projekt planu ogólnego lub jego zmiany o nieuwzględnieniu uwagi nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego, a w konsekwencji nie będzie podlegało zaskarżeniu również zarządzenie o częściowym uwzględnieniu uwag wniesionych do projektu planu.

Zebrane w trakcie konsultacji społecznych uwagi i wnioski nie są wiążące dla organu procedującego projekt planu ogólnego.

Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu planu ogólnego lub jego zmiany wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta powstanie obowiązku przeprowadzenie konsultacji społecznych ogłoszenie o przystąpieniu do konsultacji społecznych ustalenie form przeprowadzenia konsultacji społecznych konsultacje społeczne sporządzenie raportu podsumowującego konsultacje społecznych

Krok: powstanie obowiązku przeprowadzenie konsultacji społecznych

Na procedurę planistyczną składają się następujące po sobie, sformalizowane czynność. Jednym z elementów obligatoryjnych jest obowiązek nałożony na organ procedujący projekt planu ogólnego przeprowadzenia konsultacji społecznych. Etap konsultacji społecznych w procedurze uchwalenia lub zmiany planu ogólnego następuje po uzgodnieniu projektu procedowanego planu z organami administracyjnymi wskazanymi w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

Krok: ogłoszenie o przystąpieniu do konsultacji społecznych

Dokonując wyboru form udostępnienie informacji o konsultacjach społecznych organ wykonawczy gminy winien kierować się regułą poinformowania o przystąpieniu do konsultacji społecznych możliwie najszerszej grupy interesariuszy.

Organ procedujący projekt aktu planistycznego podaje do publicznej wiadomości informacje dotyczące sposobu, miejsc i terminów przeprowadzenia konsultacji społecznych. Wymienione informacje winne być podane do publicznej wiadomości najpóźniej w dniu rozpoczęcia konsultacji społecznych.

Wedle § 7 ust. 2 r.s.p.p.o.g. ogłoszenia zawierają co najmniej:

1. datę;

2. oznaczenie organu prowadzącego postępowanie planistyczne;

3. podstawę prawną wraz ze wskazaniem uchwały, o której mowa w art. 13i ust. 1 ustawy;

4. informację o sposobie, miejscu i terminie złożenia wniosków do planu ogólnego oraz obowiązku podania danych wnioskodawcy, o których mowa w art. 8g ust. 2 u.p.z.p.

Dowody publikacji ogłoszeń o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu ogólnego gminy są elementem dokumentacji prac planistycznych - vide § 7 ust. 1 pkt 3 r.s.p.p.o.g.