Kidyba Andrzej, Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1A faza menedżerska

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 21 czerwca 2022 r.
Autorzy:

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1A faza menedżerska

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1A faza menedżerska

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1A faza menedżerska

Celem pierwszej części fazy menedżerskiej w procesie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną jest omówienie planu przekształcenia. Również wskazano, jakie elementy składają się na plan przekształcenia, a także zwrócono uwagę na załączniki, jakie powinny zostać przygotowane do planu przekształcenia.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną - cz. 1A faza menedżerska spółka komandytowa spółka komandytowa plan przekształcenia nie zostaje poddany badaniu przez biegłego rewidenta załączniki do planu przekształcenia treść planu przekształcenia ustalenie wartości majątku spółki komandytowej procedura przekształcenia nie dochodzi do skutku procedura przekształcenia nie dochodzi do skutku należy podjąć uchwałę o przyjęciu planu przekształcenia forma uchwały o przyjęciu planu przekształcenia czy uchwała o przyjęciu planu przekształcenia została podjęta w odpowiedniej formie? sprawozdanie finansowe sporządzone dla celów przekształcenia projekt umowy spółki jawnej projekt uchwały w sprawie przekształcenia zamiar przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną plan przekształcenia sporządzenie planu przekształcenia czy plan przekształcenia jest skuteczny prawnie ? nie jest podejmowana uchwała o przyjęciu planu przekształcenia nie tak nie tak

Krok: zamiar przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną

Por. procedurę - Przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową - reguły ogólne.

Przekształcenie spółki komandytowej w spółkę jawną zostało uregulowane w systematyce kodeksu spółek handlowych w Rozdziale 5. Przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową (art. 581–584 k.s.h.), Dziale III. Przekształcenia spółek, Tytule IV. Łączenie, podział i przekształcanie spółek. Zgodnie z art. 581 k.s.h. przekształcenie spółki osobowej w inną spółkę osobową następuje, jeżeli oprócz wymagań, o których mowa w Rozdziale 1 (Przepisy ogólne - art. 551–570 k.s.h.) za przekształceniem spółki wypowiedzieli się wszyscy wspólnicy.

Tymczasem w myśl art. 556 k.s.h. do przekształcenia spółki wymaga się: 1. sporządzenia planu przekształcenia spółki wraz z załącznikami, szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 556 k.s.h., LEX/el. 2014;

UWAGA !

Czynność w postaci poddania planu przekształcenia kontroli przez biegłych rewidentów została wyłączona, ściślej uchylona z obligatoryjnych elementów procedury przekształcenia. Należy podkreślić, że nowelizacją z dnia 01 marca 2020 r. ustawodawca w art. 559 § 1 k.s.h. ograniczył obowiązki biegłego rewidenta w procesie przekształcenia. Obowiązek poddania planu przekształcenia badaniu przez biegłego rewidenta obejmuje swym zakresem tylko i wyłącznie przypadek przekształcenia w spółkę akcyjną. W praktyce oznacza to, że wymóg ten nie znajdzie zastosowania w pozostałych typach przekształceń, a zatem w przypadku przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną (por. art. 559 § 1 k.s.h.

Kolejną czynnością w procesie przekształcenia jest obowiązek zawiadomienia wspólników o zamiarze przekształcenia spółki oraz podjęcie uchwały o przekształceniu.

UWAGA !

Prawodawca nowelizacją z dnia 01 marca 2020 r. uchylił obowiązek złożenia oświadczenia o uczestnictwie w spółce przekształconej wyrażony w art. 564 k.s.h. oraz uchylił czynność w postaci zawarcia umowy (albo podpisania statutu) spółki przekształconej zastępując ją uchwałą o przekształceniu (art. 556 pkt 4 k.s.h.; art. 563 § 2 k.s.h., por. w tym zakresie art. 563 k.s.h.

Jednakże ustawodawca utrzymał w mocy prawnej obowiązek zgłoszenia spółki przekształconej do sądu rejestrowego (art. 556 pkt 5 k.s.h.).

W procesie przekształcenia ustawodawca przyjął konstrukcję tożsamości podmiotu przed i po dniu przekształcenia, por. art. 552 k.s.h. Konsekwencją tego jest kontynuacja praw i obowiązków spółki przekształcanej przez spółkę przekształconą, por. art. 553 k.s.h. Również kontynuacją objęci są wspólnicy oraz firma, szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 552art. 553 k.s.h., LEX/el. 2014.

W praktyce gospodarczej może się tak zdarzyć, że przed dniem przekształcenia albo po dniu przekształcenia w związku z rozpoczętą licytacją spółka podejmie decyzję o zakupie nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego. Udział w tym procesie jest korzystny dla spółki w aspekcie ekonomicznym, gdyż może ona nabyć nieruchomość w korzystnej cenie, tj. niższej od wartości występującej na rynku nieruchomości. Jednocześnie zakupiona w tym trybie nieruchomość będzie stanowiła dodatkowy składnik majątku spółki przekształcanej albo spółki przekształconej.

Należy zaznaczyć, że uczestnictwo w licytacji elektronicznej łączy się z obowiązkiem utworzenia indywidualnego konta w systemie teleinformatycznym na stronie internetowej Krajowej Rady Komorniczej (por. art. 9864 § 2 k.p.c.). Udział spółki w tym postępowaniu - licytacji (tzw. przetarg), jest możliwy tylko wtedy gdy założy ona konto na portalu przygotowanym i udostępnionym przez Krajową Radę Komorniczą (por. art. 9864 § 1-2 k.p.c.). W związku z aktualną sytuacją epidemiczną i sanitarną szczególnego znaczenia zyskuje możliwość nabycia nieruchomości w ramach sprzedaży zajętych nieruchomości w drodze licytacji elektronicznej.

Zobacz więcej: Sprzedaż zajętych nieruchomości w drodze licytacji elektronicznej

W ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym prawodawca wprowadził istotne i ważne zmiany, których nadrzędnym celem jest przeciwdziałanie procederowi, tzw. kradzieży spółek. Jest to czynność polegająca na zmianie wpisów w Krajowym Rejestrze Sądowym na podstawie sfałszowanych dokumentów składanych przez podmioty nieuprawnione. W rezultacie, podstępem są wprowadzane wpisy w rubrykach KRS dotyczące zmiany sposobu reprezentacji podmiotu. Tym samym, oszuści przejmują reprezentację podmiotu – spółki bez jakiejkolwiek wiedzy i decyzji wspólników lub członków zarządu. Wprowadzona przez ustawodawcę nowelizacja ma zwiększyć bezpieczeństwo obrotu prawno-gospodarczego.

Instrumentem do osiągnięcia tego celu jest newsletter KRS rozsyłany emailem automatycznie, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Ma on sygnalizować takie zdarzenia prawne jak: dokonanie wpisu w KRS czy też zarejestrowanie sprawy dotyczącej określonego podmiotu (por. art. 10a u.k.r.s.). Za pośrednictwem newslettera KRS przesyłane będą jedynie podstawowe informacje, dostępne publicznie w aktach rejestrowych i w KRS.

Informacje przesyłane będą każdemu, kto za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wskaże numer KRS podmiotu, którego informacje te mają dotyczyć. W celu otrzymywania informacji należy wskazać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego numer KRS podmiotu, którego mają dotyczyć przesyłane informacje. To z kolei, łączy się ze skorzystaniem z konta, o którym stanowi art. 53d ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072, z późn. zm. dalej jako p.u.s.p.). Informacje przesyłane będą przez okres wskazany, nie dłużej niż przez rok, albo do chwili rezygnacji z otrzymywania tych informacji. Dopuszczalne będzie przedłużanie tego okresu, każdorazowo na czas nie dłuższy niż rok (por. art. 10a u.k.r.s.). Każdy będzie mógł otrzymywać jednocześnie informacje dotyczące nie więcej niż pięćdziesięciu podmiotów. W takiej sytuacji przedsiębiorca w natychmiastowy sposób uzyska dostęp do informacji w zakresie zmian rejestrowych dokonywanych w spółce. W wypadku próby dokonania „kradzieży spółki” newsletter KRS umożliwi przedsiębiorcy-spółce szybką reakcję i udaremnienie oszustwa z pomocą organów ścigania. Dzięki temu, w przypadku posłużenia się sfałszowanymi dokumentami, osoby uprawnione będą mogły wziąć udział w toczącym się postępowaniu, zaskarżyć orzeczenie o wpisie, a także powiadomić organy ścigania o usiłowaniu tzw. kradzieży spółki.

Instytucja newslettera KRS stanowi wygodny mechanizm zapobiegania przestępstwom gospodarczym. Należy zaznaczyć, że nowe przepisy prawne nie zwalniają uczestników obrotu gospodarczego z obowiązku zapoznawania się z treścią Krajowego Rejestru Sądowego oraz aktami rejestrowymi.

Krok: plan przekształcenia

Plan przekształcenia jest jednym z dokumentów wymaganych do skutecznego prawnie jego przeprowadzenia, por. art. 556 pkt 1 k.s.h. Przez termin plan przekształcenia należy rozumieć założenia przebiegu przekształcenia, który z reguły zawiera porozumienia na płaszczyźnie określonych stanów faktycznych odnoszących się do spółki przekształcanej. Obejmuje on także uzgodniony model ustroju spółki przekształconej. Wyróżnia się plan przekształcenia w ujęciu wąskim por. art. 558 § 1 k.s.h., jak również plan przekształcenia w ujęciu szerokim. W tym drugim wypadku obejmuje on dodatkowe dokumenty w postaci załączników. Zgodnie z art. 558 § 2 k.s.h. należą do nich przede wszystkim: projekt uchwały w sprawie przekształcenia spółki, por. art. 558 § 2 pkt 1 k.s.h. i projekt umowy spółki przekształconej, por. art. 558 § 2 pkt 2 k.s.h.

Nowelizacją z dnia 01 marca 2020 r. ustawodawca w art. 558 § 2 pkt 3 k.s.h. obowiązek wyceny składników majątku (aktywów i pasywów) spółki przekształcanej ograniczył tylko do przypadku przekształcenia w spółkę akcyjną (por . art. 558 § 2 pkt 3 k.s.h.). Także do planu przekształcenia należy dołączyć sprawozdanie finansowe sporządzone dla celów przekształcenia na tzw. „dzień wyceny”, por. art. 558 § 2 pkt 4 k.s.h., szerzej por. A. Kidyba, Komentarz do art. 558 k.s.h., LEX/el. 2014.

Dla każdego podmiotu obowiązanego do składania dokumentów finansowych do rejestru prowadzi się w systemie teleinformatycznym repozytorium dokumentów finansowych, (por. art. 9a ust. 1 u.k.r.s.).

Do repozytorium dokumentów finansowych są składane dokumenty, o których mowa w art. 69 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395 i 398), w szczególności wspomniane sprawozdania finansowe niezbędne dla celów przekształcenia, (por. art. 9a ust. 2 u.k.r.s.).

Każdy ma prawo przeglądania repozytorium dokumentów finansowych, (por. art. 9a ust. 3 u.k.r.s.).

Centralna Informacja bezpłatnie udostępnia dokumenty z repozytorium dokumentów finansowych za pośrednictwem ogólnodostępnych sieci teleinformatycznych, (por. art. 9a ust. 4 u.k.r.s.).

Ustawodawca dopuścił aby sprawozdania finansowe można było składać drogą elektroniczną, tj. za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego do tego celu przez Ministra Sprawiedliwości, (por. art. 19e ust. 1 u.k.r.s.).

Zgłoszenie opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym co najmniej jedna osoba fizyczna, której numer PESEL jest ujawniony w Rejestrze, wpisana jako uprawniona samodzielnie lub łącznie z innymi osobami do reprezentowania podmiotu, prokurent, (por. art. 19e ust. 2 u.k.r.s.).

Do zgłoszenia uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego można dołączyć ich kopie podpisane w sposób określony w ust. 2, (por. art. 19e ust. 3 u.k.r.s.).

Zgłoszenia może także dokonać adwokat, radca prawny lub prawnik zagraniczny, których dane Naczelna Rada Adwokacka i Krajowa Rada Radców Prawnych udostępniła sądom i Ministrowi Sprawiedliwości za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 58a ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1184, 1467, 1669 i 2193) i art. 601 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2115 i 2193), o ile w systemie tym ujawniony jest ich numer PESEL i są oni umocowani do dokonania zgłoszenia. W takim przypadku adwokat, radca prawny lub prawnik zagraniczny powołuje się na udzielone mu pełnomocnictwo oraz podpisuje zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, (por. art. 19e ust. 3a u.k.r.s.).

Adwokat, radca prawny lub prawnik zagraniczny zgłaszający uchwałę bądź postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego może dołączyć do zgłoszenia ich kopie podpisane w sposób określony w ust. 3a, (por. art. 19e ust. 3b u.k.r.s.).

Do zgłoszenia dołącza się oświadczenie, że dołączone do zgłoszenia dokumenty spełniają wymogi określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, (por. art. 19e ust. 6 u.k.r.s.).

Zgłoszenie podlega automatycznej weryfikacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w zakresie określonym w ust. 2 i 6, (por. art. 19e ust. 7 u.k.r.s.).

Czynności, o których mowa w ust. 1-8, są wykonywane w systemie teleinformatycznym za pośrednictwem konta, o którym mowa w art. 126 § 6 Kodeksu postępowania cywilnego, służącego do wnoszenia pism procesowych w postępowaniu rejestrowym, (por. art. 19e ust. 9 u.k.r.s.).