Janiszowski-Downarowicz Rafał, Pozyskiwanie dowodów w wyniku kontroli operacyjnej i ich wykorzystanie
Pozyskiwanie dowodów w wyniku kontroli operacyjnej i ich wykorzystanie
Pozyskiwanie dowodów w wyniku kontroli operacyjnej i ich wykorzystanie
Pozyskiwanie dowodów w wyniku kontroli operacyjnej i ich wykorzystanie w szczególnych przypadkach
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: prowadzenie kontroli operacyjnej
Kontrola operacyjna zawsze jest prowadzona niejawnie. Czynności prowadzone przez policję polegają na uzyskiwaniu i utrwalaniu treści korespondencji, w tym korespondencji prowadzonej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, uzyskiwaniu dostępu i kontroli zawartości przesyłek, uzyskiwaniu i utrwalaniu obrazu lub dźwięku osób z pomieszczeń, środków transportu lub miejsc innych niż miejsca publiczne, uzyskiwaniu i utrwalaniu danych zawartych w informatycznych nośnikach danych, telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych, systemach informatycznych i teleinformatycznych, a także na stosowaniu środków technicznych, które umożliwiają uzyskanie w sposób niejawny informacji i dowodów oraz ich utrwalanie. Chodzi tu w szczególności o treści rozmów telefonicznych i innych informacji przekazywanych za pomocą sieci telekomunikacyjnych. Wszystkie podmioty, które prowadzą działalność telekomunikacyjną (np. sieci telefonii komórkowych), świadczące usługi drogą elektroniczną (np. właściciel portalu internetowego) oraz operator pocztowy (np. poczta, In post) są obowiązane do zapewnienia wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej niezbędnej do prowadzenie przez policję kontroli operacyjnej. Pomocy tej udziela się na koszt wymienionych podmiotów. Kontrolę operacyjną należy zakończyć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jej zarządzenia, nie później niż po upływie okresu, na który została zarządzona. Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP, Komendant BSWP, Komendant CBZC albo komendant wojewódzki policji jest zobowiązany do poinformowania właściwego miejscowo prokuratora o wynikach kontroli, a na żądanie tego prokuratora, informuje go o jej przebiegu. Jest ona zarządzana w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców, a także uzyskania i utrwalenia dowodów przestępstw wymienionych enumeratywnie w art. 19 ust. 1 ustawy o Policji.
Zobacz Zarządzanie i prowadzenie kontroli operacyjnej
Krok: czy materiały zawierają informacje objęte zakazem dowodowym z art. 178 k.p.k.?
Jeżeli podczas czynności związanych z kontrolą operacyjną uzyskano materiały objęte zakazem dowodowym określonym w art. 178 k.p.k. (tajemnica spowiedzi, tajemnica obrończa), informacje takie nie mogą być wykorzystane w toku dalszego postępowania karnego. W takiej sytuacji Komendant Główny Policji, Komendant CBŚP, Komendant BSWP, Komendant CBZC albo komendant wojewódzki Policji zarządza niezwłoczne, komisyjne i protokolarne zniszczenie pozyskanych materiałów.