Ambroziewicz Maciej, Powoływanie społecznego inspektora pracy
Powoływanie społecznego inspektora pracy
Powoływanie społecznego inspektora pracy
Powoływanie społecznego inspektora pracy
Społeczna inspekcja pracy (SIP) jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy. Społeczna inspekcja pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy i jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: podjęcie decyzji o utworzeniu SIP
Społeczną inspekcję pracy, zgodnie z art. 3 u.s.i.p., w zakładzie pracy tworzą:
1) zakładowy społeczny inspektor pracy - dla całego zakładu pracy,
2) oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy - dla poszczególnych oddziałów (wydziałów),
3) grupowi społeczni inspektorzy pracy - dla komórek organizacyjnych oddziałów (wydziałów).
Organizacja społecznej inspekcji pracy powinna być dostosowana do potrzeb wynikających ze struktury organizacyjnej danego zakładu pracy.
Krok: uchwalenie regulaminu wyborów SIP
Wybory społecznych inspektorów pracy przeprowadzają zakładowe organizacje związkowe na podstawie uchwalonych przez siebie regulaminów wyborów.