Niewiadomski Zygmunt, Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP w przypadku planowanych przedsięwzięć

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 16 października 2023 r.
Autorzy:

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP w przypadku planowanych przedsięwzięć

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP w przypadku planowanych przedsięwzięć

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP w przypadku planowanych przedsięwzięć

Podstawę prawną postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko stanowi ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) - dalej u.o.i.ś. Ponadto obowiązki Polski w zakresie przeprowadzania transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko określa także konwencja Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 96, poz. 1110), tzw. konwencja z Espoo, oraz umowy bilateralne zawarte na jej podstawie z Niemcami i Litwą. Przesłanką przesądzającą o konieczności przeprowadzenia procedury jest stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego oddziaływania o charakterze transgranicznym.

Postępowanie transgraniczne przeprowadza się z urzędu, po stwierdzeniu możliwości wystąpienia znaczącego oddziaływania transgranicznego, a także na wniosek państwa narażonego na znaczące oddziaływanie transgraniczne.

Procedura jest przeprowadzana zarówno w ramach wydania decyzji środowiskowej jak i którejkolwiek z decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10, 14 i 18 u.o.i.ś albo pozwoleń, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 4b u.o.i.ś.

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP w przypadku planowanych przedsięwzięć państwo narażone państwo narażone powiadomienie o chęci uczestnictwa w postępowaniu odebranie dokumentacji odebranie informacji powiadomienie o braku chęci uczestnictwa w postępowaniu czy państwo jest zainteresowane udziałem w postępowaniu? GDOŚ GDOŚ otrzymanie wydanej decyzji uzgodnienie terminów poszczególnych etapów procedury odebranie informacji o braku chęci uczestnictwa w postępowaniu realizacja obowiązków informacyjnych zakończenie postępowania odebranie informacji o chęci uczestnictwa w postępowaniu odebranie przedłożonej dokumentacji przekazanie kopii wydanej decyzji powiadomienie państwa narażonego wnioskodawca wnioskodawca odebranie postanowienia przedłożenie dokumentacji organ właściwy do wydania decyzji organ właściwy do wydania decyzji wydanie decyzji odebranie dokumentacji odebranie informacji o uzgodnionych terminach poszczególnych etapów procedury przekazanie dokumentacji rozpatrzenie wyników konsultacji ustalenie obowiązku przeprowadzenia transgranicznego OOŚ stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego transgranicznego oddziaływania przeprowadzenie konsultacji poinformowanie o możliwości transgranicznego oddziaływania tak nie

Krok: stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego transgranicznego oddziaływania

Ustawodawca polski nie definiuje pojęcia oddziaływania transgranicznego. Zatem poszukiwać treści tego pojęcia należy w konwencji z Espoo, która w art. 1 pod pojęciem oddziaływania transgranicznego każe rozumieć jakiekolwiek oddziaływanie, niemające wyłącznie charakteru globalnego, na terenie podlegającym jurysdykcji strony konwencji, spowodowane planowaną działalnością, której fizyczna przyczyna jest w całości lub częściowo położona na terenie podlegającym jurysdykcji innej strony konwencji. Ta sama umowa międzynarodowa definiuje pojęcie oddziaływania jako jakikolwiek skutek planowanej działalności dla środowiska, z uwzględnieniem: zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, flory, fauny, gleby, powietrza, wody, klimatu, krajobrazu i pomników historii lub innych budowli albo wzajemnych oddziaływań między tymi czynnikami; obejmuje ono również skutki dla dziedzictwa kultury lub dla warunków społeczno-gospodarczych spowodowane zmianami tych czynników. Natomiast pojęcie planowanej działalności każe rozumieć jako każdą działalność lub każdą większą zmianę działalności będącą przedmiotem decyzji właściwego organu, zgodnie z mającą zastosowanie procedurą krajową.

Na uwagę zasługuje okoliczność, iż dopiero możliwość wystąpienia kwalifikowanej formy oddziaływania, czyli o charakterze znaczącym, stanowi przesłankę wdrożenia procedury. O wszczęciu procedury rozstrzyga organ właściwy do wydania decyzji. Konwencja z Espoo w załączniku I zawiera wykaz przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury w sprawie transgranicznego oddziaływania jest obligatoryjne. Natomiast załącznik III wskazuje ogólne kryteria wspomagające określenie znaczenia dla środowiska rodzajów działalności niewymienionych w załączniku I. Załącznik wymienia kryterium wielkości przedsięwzięcia, jego lokalizacji, przy czym inna lokalizacja niż w obszarze przygranicznym nie wyklucza konieczności przeprowadzenia procedury, oraz rodzaje oddziaływań powodowanych realizacją przedsięwzięcia.

Krok: ustalenie obowiązku przeprowadzenia transgranicznego OOŚ

Organ administracji właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10, 14 i 18 u.o.i.ś. albo pozwoleń, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 4b u.o.i.ś., po stwierdzeniu możliwości wystąpienia znaczącego transgranicznego oddziaływania w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia, nakłada obowiązek przeprowadzenia transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko. Wydaje w tej sprawie zaskarżalne postanowienie. W postanowieniu, oprócz nałożenia obowiązku przeprowadzenia postępowania transgranicznego, ustala zakres dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia postępowania oraz nakłada na wnioskodawcę obowiązek sporządzenia dokumentacji w języku obcym. Przepis art. 108 ust. 1 pkt 1 u.o.i.ś. zawiera reguły dotyczące sporządzania dokumentacji w języku obcym. Postanowienie winno być wydane w terminie 21 dni od otrzymania wniosku o wydanie decyzji. Postanowienie musi zawierać uzasadnienie.