Niewiadomski Zygmunt, Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP uchwalanych lub zmienianych dokumentów strategicznych

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 16 października 2023 r.
Autorzy:

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP uchwalanych lub zmienianych dokumentów strategicznych

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP uchwalanych lub zmienianych dokumentów strategicznych

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP uchwalanych lub zmienianych dokumentów strategicznych

Podstawę prawną postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko stanowi ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r., poz. 2081 z późn. zm.) - dalej u.o.o.ś. Ponadto obowiązki Polski w zakresie przeprowadzania transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko określa także Konwencja EKG ONZ o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym (Dz. U. z 1999 r. Nr 96, poz. 1110), sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. (tzw. Konwencja z Espoo) oraz umowy bilateralne zawarte na jej podstawie z Niemcami i Litwą. Przesłanką przesądzającą o konieczności przeprowadzenia procedury jest stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego oddziaływania o charakterze transgranicznym.

Postępowanie transgraniczne przeprowadza się z urzędu, po stwierdzeniu możliwości wystąpienia znaczącego oddziaływania transgranicznego, a także na wniosek państwa narażonego na znaczące oddziaływanie transgraniczne.

Procedura jest przeprowadzana zarówno w ramach przyjmowania dokumentów strategicznych, jak i ich zmiany.

Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko pochodzącego z terytorium RP uchwalanych lub zmienianych dokumentów strategicznych państwo narażone państwo narażone powiadomienie o chęci uczestnictwa w postępowaniu powiadomienie o braku chęci uczestnictwa w postępowaniu odebranie informacji o zagrożeniu czy państwo jest zainteresowane udziałem w postępowaniu? GDOŚ GDOŚ odebranie informacji przekazanie państwu narażonemu dokumentu strategicznego odebranie dokumentu strategicznego przekazanie informacji o uzgodnionych terminach uzgodnienie terminów etapów procedury powiadomienie państwa narażonego przekazanie stanowiska państwa narażonego odebranie stanowiska państwa narażonego odebranie stanowiska państwa narażonego organ opracowujący projekt dokumentu organ opracowujący projekt dokumentu rozpatrzenie wyników konsultacji przeprowadzenie konsultacji odebranie informacji stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego transgranicznego oddziaływania zakończenie postępowania poinformowanie o możliwości wystąpienia oddziaływania transgranicznego odebranie stanowiska państwa narażonego tak nie

Krok: stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego transgranicznego oddziaływania

Polski ustawodawca nie definiuje pojęcia „oddziaływania transgranicznego”. Zatem treści tego pojęcia należy poszukiwać w Konwencji z Espoo, która w art. 1 pod pojęciem oddziaływania transgranicznego każe rozumieć jakiekolwiek oddziaływanie, niemające wyłącznie charakteru globalnego, na terenie podlegającym jurysdykcji Strony (Konwencji), spowodowane planowaną działalnością, której fizyczna przyczyna jest w całości lub częściowo położona na terenie podlegającym jurysdykcji innej Strony (Konwencji). Ta sama umowa międzynarodowa definiuje pojęcie „oddziaływania” jako jakikolwiek skutek planowanej działalności dla środowiska z uwzględnieniem: zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, flory, fauny, gleby, powietrza, wody, klimatu, krajobrazu i pomników historii lub innych budowli albo wzajemnych oddziaływań między tymi czynnikami; obejmuje ono również skutki dla dziedzictwa kultury lub dla warunków społeczno-gospodarczych spowodowane zmianami tych czynników. Natomiast pojęcie „planowanej działalności” każe rozumieć jako każdą działalność lub każdą większą zmianę działalności, będącą przedmiotem decyzji właściwego organu, zgodnie z mającą zastosowanie procedurą krajową.

Na uwagę zasługuje okoliczność, iż możliwość wystąpienia kwalifikowanej formy oddziaływania, czyli o charakterze znaczącym, stanowi przesłankę wdrożenia procedury. O wszczęciu procedury rozstrzyga organ opracowujący dokument strategiczny.

Krok: poinformowanie o możliwości wystąpienia oddziaływania transgranicznego

Organ opracowujący dokument strategiczny, stwierdziwszy możliwość wystąpienia znaczącego transgranicznego oddziaływania w wyniku realizacji dokumentu, niezwłocznie informuje o tym fakcie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ), przekazując równocześnie projekt dokumentu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Pojęcie „niezwłocznie” jako zwrot niedookreślony winno być rozumiane jako bez zbędnej zwłoki, tak szybko, jak to jest możliwe.