Zamajtys Krzysztof, Postępowanie w przypadku pożaru (ewakuacja)

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 maja 2013 r.
Autor:

Postępowanie w przypadku pożaru (ewakuacja)

Postępowanie w przypadku pożaru (ewakuacja)

Postępowanie w przypadku pożaru (ewakuacja)

Pracodawca jest obowiązany zapewnić środki niezbędne w zwalczaniu pożaru i ewakuacji pracowników; wyznaczyć pracowników do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Właściciele, zarządcy lub użytkownicy budynków oraz placów składowych i wiat, z wyjątkiem budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 3 r.o.p.b.t. umieszczają w widocznych miejscach instrukcje postępowania na wypadek pożaru wraz z wykazem telefonów alarmowych.

Postępowanie w przypadku pożaru (ewakuacja) Państwowa Straż Pożarna Państwowa Straż Pożarna (!) ugaszenie  pożaru potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia pożaru przekazanie potwierdzenia o przyjęciu zgłoszenia pożaru przystąpienie do akcji ratowniczo-gaśniczej przyjęcie raportu z akcji ratowniczo-gaśniczej od pracownika przyjęcie zgłoszenia pożaru bezpośredni przełożony pracownika bezpośredni przełożony pracownika potwierdzenie otrzymania powiadomienia otrzymanie powiadomienia zagrożony pożarem pracownik zagrożony pożarem pracownik otrzymanie powiadomienia potwierdzenie otrzymania powiadomienia pracownik pracownik przystąpienie do akcji ratowniczo-gaśniczej przekazanie raportu z akcji ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej podjęcie stosownych działań przystąpienie do ewakuacji z pomieszczeń pracy przeprowadzenie ratowania osoby zagrożonej otrzymanie potwierdzenia powiadomienie o pożarze podjęcie stosownych działań powiadomienie o pożarze podjęcie stosownych działań wyłączenie dopływu prądu elektrycznego do pomieszczeń pracy objętych pożarem unikanie otwierana otworów drzwiowych i okiennych powiadomienie Państwowej Straży Pożarnej otrzymanie potwierdzenia o przyjęciu zgłoszenia pożaru otrzymanie potwierdzenia zauważenie pożaru w pomieszczeniach pracy podjęcie stosownych działań

Krok: zauważenie pożaru w pomieszczeniach pracy

Każdy pracownik, który zauważy pożar w obiekcie zobowiązany jest:

1. powiadomić bezpośredniego przełożonego,

2. powiadomić osoby bezpośrednio zagrożone i przystąpić do akcji ratowniczej lub ewakuacji.

Krok: powiadomienie Państwowej Straży Pożarnej

W przypadku otrzymania informacji o pożarze należy niezwłocznie powiadomić Państwową Straż Pożarną - tel. alarmowy: 998 lub 112.

Należy odłożyć słuchawkę dopiero po otrzymaniu odpowiedzi, że zgłoszenie zostało przyjęte. Należy odczekać chwilę przy telefonie na ewentualne sprawdzenie zgłoszenia powstania pożaru.