Gil Izabella, Postępowanie w przedmiocie ustalenia wynagrodzenia ostatecznego zarządcy
Postępowanie w przedmiocie ustalenia wynagrodzenia ostatecznego zarządcy
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: podstawy do przyznania wynagrodzenia zarządcy
W uzasadnieniu projektu ustawy wyjaśniono, że dotychczasowy system wynagradzania osób pełniących funkcje w postępowaniu upadłościowym z możliwością zawarcia układu jest zupełnie nieprzystosowany do specyfiki tego typu postępowań, a określanie limitu wynagrodzenia wyłącznie na podstawie wartości funduszów masy nie ma racjonalnego uzasadnienia. Z kolei określanie limitu wynagrodzenia na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia okazuje się często demotywujące, jeśli chodzi o realizację postulatu sprawności postępowania - nadzorca i zarządca, kierując się własnym interesem, mogą dążyć do jego przedłużenia.
Nadto podano, że obecny system skupia się na określeniu górnych limitów wynagrodzenia, podczas gdy z punktu widzenia osób mających w toku postępowania pełnić poszczególne funkcje niezmiernie istotny jest również element pewności i przewidywalności poziomu wynagrodzenia. Osoby, które mają zawodowo zajmować się restrukturyzacją, nie mogą racjonalnie planować swojej działalności, mającej przecież charakter gospodarczy, w oparciu o uznaniowość sądu.
Wskutek powyższego uznano, że zasadne jest wprowadzenie takich regulacji, które pozwolą, na podstawie obiektywnych kryteriów (np. liczby wierzycieli), określić pracochłonność pełnienia funkcji, a przez to podstawową część wynagrodzenia. Istotnym elementem jest też uzależnienie wysokości wynagrodzenia od powodzenia postępowania, co w postępowaniu restrukturyzacyjnym wiąże się z zawarciem układu i z wykonaniem układu. Z drugiej strony określanie wynagrodzenia na podstawie ustalonych kryteriów mogłoby z kolei być demotywujące, jeśli chodzi o wykonywanie obowiązków. Zasadne jest więc wprowadzenie regulacji, która zakłada, że część wynagrodzenia będzie przyznawana przez sąd na podstawie kryteriów innego rodzaju niż zawarcie układu (por. uzasadnienie projektu ustawy - Prawo restrukturyzacyjne, Sejm VII kadencji, druk sejm. nr 2824, s. 26–27).
Krok:
Krok: wniosek zarządcy o przyznanie wynagrodzenia ostatecznego złożony w terminie tygodnia od dnia złożenia opinii o możliwości wykonania układu albo doręczenia mu postanowienia o odwołaniu lub zmianie zarządcy albo umorzeniu postępowania
Do przyznania wynagrodzenia zarządcy konieczny jest jego wniosek. Poza ogólnymi warunkami przewidzianymi dla pism procesowych wniosek powinien również zawierać informacje, o których mowa w art. 58 ust. 2 pr. rest. Załączniki, które zarządca może fakultatywnie załączyć do wniosku, wymienia art. 58 ust. 3 pr. rest. Przedmiotowy wniosek zarządca składa w terminie tygodnia od dnia złożenia opinii o możliwości wykonania układu albo doręczenia mu postanowienia o odwołaniu lub zmianie zarządcy bądź umorzeniu postępowania.
Sąd z urzędu orzeka o wynagrodzeniu zarządcy tylko w przypadku jego śmierci (por. art. 50 pr. rest.).