Goldiszewicz Agnieszka, Postępowanie przymuszające w przedmiocie zgłoszenia do rejestru zmiany danych dotyczących spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Postępowanie przymuszające w przedmiocie zgłoszenia do rejestru zmiany danych dotyczących spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Postępowanie przymuszające w przedmiocie zgłoszenia do rejestru zmiany danych dotyczących spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Postępowanie przymuszające w przedmiocie zgłoszenia do rejestru zmiany danych dotyczących spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Procedura ma na celu wskazanie zasad związanych z postępowaniem przymuszającym w przedmiocie zgłaszania do rejestru zmiany danych spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zajście warunków do zastosowania przepisów o postępowaniu przymuszającym
Niezrealizowanie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością obowiązku aktualizacyjnego w ustawowych terminach skutkuje możliwością wszczęcia przez sąd rejestrowy postępowania przymuszającego do złożenia określonego wniosku o wpis (np. zmiany danych) lub dokumentów (listy wspólników).
Tryb przewidziany w art. 24 u.k.r.s. znaleźć może zastosowanie także w przypadku ujawnienia się po wpisie spółki do rejestru (czy zmiany umowy spółki) braków wynikających z niedopełnienia przepisów prawa i ich nieusunięcia w wyznaczonym w tym celu odpowiednim terminie (zob. art. 172 k.s.h.) - tak: A. Kidyba, Komentarz do art. 256 k.s.h., LEX/el. 2013).
Postępowanie przymuszające prowadzone jest zawsze przez sąd rejestrowy z urzędu, niezależnie od tego, w jaki sposób sąd ten uzyskał informacje prowadzące do jego wszczęcia (np. w drodze pisma byłego wspólnika informującego o zmianie w tym zakresie, która nie została ujawniona w rejestrze).
Krok: czy zachodzą okoliczności do wykreślenia danych lub wpisu danych z urzędu?
Niekiedy zachodzić mogą okoliczności, które uzasadniają działanie sądu rejestrowego z urzędu w zakresie wykreślenia danych lub wpisu danych.
Zgodnie z art. 24 ust. 6 u.k.r.s., w przypadkach uzasadnionych bezpieczeństwem obrotu sąd rejestrowy może dokonać z urzędu wykreślenia danych niezgodnych z rzeczywistym stanem rzeczy lub wpisu danych odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy, jeżeli dokumenty stanowiące podstawę wpisu lub wykreślenia znajdują się w aktach rejestrowych, a dane te są istotne.
Wejście w życie ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1924) rozszerzyło możliwość działania przez sąd rejestrowy z urzędu w odniesieniu do sytuacji związanych z aktualizacją wpisów. Chodzi zwłaszcza o możliwość wykreślenia z urzędu danych niezgodnych z rzeczywistym stanem rzeczy bez konieczności wcześniejszego przeprowadzania postępowania przymuszającego.