Wiktorowska Ewa, Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą
Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą
Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą
Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą
Zgodnie z art. 180 ust. 1 p.z.p. odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy. Odwołanie przysługuje również od wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki oraz zapytania o cenę (patrz art. 180 ust. 2 p.z.p.) zarówno w postępowaniach dotyczących udzielenia zamówienia o wartości poniżej, jak i powyżej tzw. „progów unijnych”. Należy pamiętać, że odwołanie przysługuje tylko od dokonania czynności lub zaniechania dokonania czynności wbrew przepisom ustawy - Prawo zamówień publicznych. Odwołanie jako środek ochrony prawnej nie przysługuje, jeżeli wykonawca czy uczestnik konkursu opiera odwołanie jedynie na naruszeniu przepisów innych niż ustawa - Prawo zamówień publicznych lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie. Możliwość powołania zaś innych ustaw dotyczy wyłącznie przesłanek odrzucenia oferty, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 i 8 p.z.p. i musi być zawsze połączone z zarzutem naruszenia art. 89 ust. 1 p.z.p. Powyższe wiąże się z kognicją KIO i sądu okręgowego rozpatrującego skargę na orzeczenie KIO, która ograniczona jest do spraw wskazanych w art. 180 ust. 1 p.z.p. Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca maja 2016 r. wprowadziła szereg zmian do sposobu procedowania w postępowaniu prowadzonym w wyniku wniesienia odwołania zmieniając m.in. wymogi odnośnie sposobów wniesienia odwołania do Prezesa KIO, wprowadzono możliwość częściowego uwzględniania odwołania przez zamawiającego oraz sposobu liczenia terminów na jego wniesienie.
Krok: wystąpienie podstawy do wniesienia odwołania
Odwołanie przysługuje zarówno wobec podjętych faktycznie przez zamawiającego czynności, jak również wobec zaniechań czynności, do których zdaniem odwołującego był zobowiązany, a co stanowiło naruszenie przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Wśród czynności zamawiającego można wymienić przede wszystkim:
– działanie poszczególnych członków komisji przetargowej;
– czynności podjęte przez upoważnionych przedstawicieli zamawiającego w ramach danego postępowania np. przez biegłych lub rzeczoznawców.
Z drugiej strony jako zaniechanie czynności przez zamawiającego należy traktować jego swoistą bezczynność, odnoszącą się do sytuacji, w której zamawiający był zobligowany przez przepisy prawa do podjęcia wskazanych działań. Orzecznictwo i doktryna wskazują, że nie odnosi się to do sytuacji, kiedy ustawa - Prawo zamówień publicznych przyznaje zamawiającemu opcję wyboru sposobu postępowania według przyznanych mu przez te przepisy możliwości.
Krok: dotarcie do informacji o dokonaniu lub zaniechaniu czynności
Podstawę do wniesienia odwołania stanowi informacja, jaką podmiot uprawniony poweźmie na temat działań lub zaniechań zamawiającego w ramach postępowania. Informacja ta może zostać przesłana bezpośrednio do wykonawcy jako uczestnika postępowania lub może stanowić np. treść ogłoszenia o zamówieniu lub zawartość SIWZ.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.