Kamiński Ireneusz Cezary, Postępowanie przed izbą

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2014 r.
Autor:

Postępowanie przed izbą

Postępowanie przed izbą

Postępowanie przed izbą

Skarga do izby, składającej się z 7 sędziów, może trafić w trojaki sposób:

– bezpośrednio, gdy podnosi na tyle poważne zagadnienia prawne, iż wymaga orzeczenia takiego składu sędziowskiego;

– gdy komitet trzech sędziów nie jest w stanie wydać jednomyślnie orzeczenia;

– gdy sprawę przekaże izbie pojedynczy sędzia.

Postępowanie przed izbą skarżący skarżący przesłanie stanowiska nieprzesłanie stanowiska prawnego otrzymanie zawiadomienia o rozprawie i pytań udział w rozprawie przesłanie stanowiska prawnego wniesienie sprzeciwu rezygnacja ze sprzeciwu możliwa reakcja skarżącego możliwa reakcja państwo państwo przesłanie stanowiska otrzymanie pisma o przedstawienie kolejnych stanowisk prawnych wniesienie sprzeciwu rezygnacja ze sprzeciwu zaproponowanie ugody skarżącemu nieprzesłanie stanowiska prawnego udział w rozprawie przesłanie stanowiska prawnego możliwa reakcja państwa otrzymanie zawiadomienia o rozprawie i pytań możliwa reakcja izba izba zwrócenie się do stron o przedstawienie kolejnych stanowisk prawnych otrzymanie przez izbę żądanych stanowisk lub upływ wyznaczonego terminu otrzymanie stanowiska prawnego skarżącego zwrócenie się do stron o przedstawienie kolejnych stanowisk prawnych decyzja o niedopuszczalności lub skreśleniu skargi z listy spraw warianty postępowania przed izbą czy sprawę udało się zakończyć w drodze ugody lub jednostronnej deklaracji? uznanie skargi za niedopuszczalną lub jej skreślenie z listy spraw uznanie skargi za dopuszczalną i wydanie wyroku w sprawie zarzutów wydanie odrębnej decyzji o dopuszczalności skargi możliwe rozstrzygnięcie izby w sprawie skargi zrzeczenie się właściwości i przekazanie skargi Wielkiej Izbie koniec postępowania zakomunikowanie skargi państwu i zadanie pytań stronom upływ terminu na wniesienie sprzeciwu otrzymanie sprzeciwu rozstrzygnięcie w sprawie sprzeciwu zarządzenie rozprawy i przesłanie pytań na rozprawę czy w sprawie należy przeprowadzić rozprawę główną? przekazanie stanowiska prawnego państwa skarżącemu otrzymanie stanowiska prawnego państwa przeprowadzenie rozprawy głównej wyrok oczekiwanie na ewentualny sprzeciw zawiadomienie stron o zamiarze zrzeczenia się przez izbę właściwości na rzecz Wielkiej Izby czy izba dostrzega potrzebę zrzeczenia się właściwości na rzecz Wielkiej Izby? otrzymanie skargi do rozpoznania tak nie uwzględnienie sprzeciwu odrzucenie sprzeciwu tak nie miesiąc od zawiadomienia nie tak miesiąc od zawiadomienia

Krok: otrzymanie skargi do rozpoznania

Skarga trafia do izby, gdy komitet trzech sędziów nie jest w stanie podjąć jednomyślnego rozstrzygnięcia w sprawie skargi. Skarga była już więc wcześniej przedmiotem prac kolektywnego składu. W wariancie najbardziej rozwiniętym skarga została już zakomunikowana państwu, a strony sporu wyraziły swoje stanowiska prawne w pismach przesłanych ETPC.

Sprawa może trafić też do izby bezpośrednio, po zidentyfikowaniu, że podnosi na tyle poważne zagadnienia prawne, iż wymaga orzeczenia siedmiu sędziów. Analogicznie dzieje się, gdy pojedynczy sędzia nie uznaje skargi za niedopuszczalną lub podlegającą skreśleniu z listy spraw i kieruje następne do izby (a nie komitetu trzech sędziów).

Izba składa się z 7 sędziów. Izby tworzone są w ramach pięciu sekcji, na jakie podzielony jest ETPC. W skład izby wchodzi prezes sekcji i sędzia z kraju, przeciwko któremu kierowana jest skarga. Pozostałych sędziów izby wyznacza prezes sekcji spośród sędziów sekcji na zasadzie rotacji.

Krok: decyzja o niedopuszczalności lub skreśleniu skargi z listy spraw

Izba nie komunikuje sprawy państwu i nie zwraca się o dalsze stanowiska prawne stron (gdy sprawę zakomunikował komitet trzech sędziów), lecz na podstawie skargi (stanowisk przesłanych przez strony komitetowi trzech sędziów) uznaje skargę za niedopuszczalną. Taki wariant procesowy jest rzadki, ale są w nim rozstrzygane także głośne sprawy, np. grupa skarg wniesionych przez ponad 1600 byłych funkcjonariuszy komunistycznych organów bezpieczeństwa, którym obniżono świadczenia emerytalne (Cichopek i inni przeciwko Polsce, decyzja z dnia 14 maja 2013 r.).

Decyzja ETPC kończy postępowanie. Stronom nie przysługują jakiekolwiek środki odwoławcze. Jak jednak pokazała praktyka ETPC, „w wyjątkowych przypadkach”, możliwe będzie ponowne otwarcie postępowania, jeśli strona, działając bez zbędnej zwłoki po wydaniu decyzji, wskaże, że ETPC popełnił błąd co do faktów, które są kluczowe dla wydanej decyzji (np. oceny, czy została wyczerpana droga krajowa lub zachowano termin na wniesienie skargi). Tak było w sprawach Appietto przeciwko France, decyzja z dnia 21 lutego 2002 r.; Storck przeciwko Niemcom, decyzja z dnia 26 października 2004 r.; Grzegorz Hulewicz przeciwko Polsce (nr 2), decyzja z dnia 7 lipca 2009 r. Zaostrzenie przez ETPC od dnia 1 stycznia 2014 r. formalnych rygorów skargi - wymaganie pełnego przedstawienia faktów, redukuje szanse na wykorzystanie tej możliwości, i tak traktowanej jako szczególnie wyjątkowa.