Musiał Krzysztof J., Postępowanie kontrolne a kontrola podatkowa

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r. do: 28 lutego 2017 r.
Autorzy:

Postępowanie kontrolne a kontrola podatkowa

Postępowanie kontrolne a kontrola podatkowa

Postępowanie kontrolne a kontrola podatkowa

Procedura dotyczy trybu przeprowadzenia kontroli podatkowej w ramach postępowania kontrolnego.

Postępowanie kontrolne a kontrola podatkowa organ kontroli skarbowej organ kontroli skarbowej wydanie decyzji wydanie wyniku kontroli wszczęcie postępowania kontrolnego wszczęcie kontroli podatkowej w ramach postępowania kontrolnego zakończenie kontroli podatkowej poprzez doręczenie protokołu kontroli postępowanie kontrolne trwa nadal wyznaczenie terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego

Krok: wszczęcie postępowania kontrolnego

W myśl art. 31 ust. 2 pkt 3 i pkt 4 ustawy z 28.09.1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 720 ze zm.) - dalej u.k.s., postępowaniem kontrolnym jest postępowanie podatkowe, o którym mowa w dziale IV ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.) - dalej o.p. Przez kontrolę podatkową natomiast rozumieć należy kontrolę, o której mowa w dziale VI o.p. Wszczęcie postępowania kontrolnego następuje wyłącznie z urzędu w formie postanowienia. Do wszczęcia postępowania kontrolnego stosuje się odpowiednio art. 282b i art. 282c o.p.

Datą wszczęcia postępowania kontrolnego jest dzień doręczenia kontrolowanemu postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego.

Postępowanie kontrolne jest prowadzone zgodnie z planem kontroli. Plany kontroli ustalają dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej stosownie do zadań określonych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.

Postępowanie kontrolne może być również prowadzone poza planem kontroli, na podstawie uzyskanych informacji lub materiałów albo przeprowadzonych analiz. Przepisy o.p., regulujące postępowanie podatkowe, mają zastosowanie uzupełniające, ograniczone odpowiednio do postępowania kontrolnego. Ustawa o kontroli skarbowej odsyła więc do o.p. w ograniczonym zakresie, w którym przebieg postępowania kontrolnego nie jest uregulowany całościowo przepisami u.k.s.

Krok: wszczęcie kontroli podatkowej w ramach postępowania kontrolnego

Organ kontroli skarbowej może w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego przeprowadzić kontrolę podatkową. Kontrola podatkowa jest prowadzona na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez organ kontroli skarbowej.

Wszczęcie kontroli podatkowej następuje poprzez doręczenie kontrolowanemu lub osobie, o której mowa w art. 281a, albo osobie wymienionej w art. 284 § 2 o.p., upoważnienia do jej przeprowadzenia. O zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej organ kontroli skarbowej nie zawiadamia kontrolowanego. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej jest wydawane przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej i określa:

1) wskazanie podstawy prawnej;

2) oznaczenie organu kontroli;

3) datę i miejsce wystawienia;

4) imię i nazwisko inspektora, imiona i nazwiska pracowników, wykonujących czynności kontrolne;

5) numer legitymacji służbowej inspektora i upoważnionych pracowników;

6) oznaczenie kontrolowanego;

7) wskazanie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;

8) zakres kontroli;

9) podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;

10) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.

Czynności kontrolne przeprowadza inspektor wraz z upoważnionymi pracownikami, po okazaniu legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych.

Kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych oraz doręczeniu postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego. W takim przypadku upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej doręcza się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli.

Inspektor lub pracownik, w związku z prowadzonym u kontrolowanego postępowaniem kontrolnym lub kontrolą podatkową, może żądać od kontrahentów kontrolowanego, z wyjątkiem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w okresie objętym postępowaniem kontrolnym lub kontrolą podatkową, przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym lub kontrolą podatkową, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności.