Przybysz Piotr, Postępowanie egzekucyjne prowadzone w sprawie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym przez organ egzekucyjny będący równocześnie wierzycielem

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 5 października 2021 r.
Autor:

Postępowanie egzekucyjne prowadzone w sprawie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym przez organ egzekucyjny będący równocześnie wierzycielem

Postępowanie egzekucyjne prowadzone w sprawie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym przez organ egzekucyjny będący równocześnie wierzycielem

Postępowanie egzekucyjne prowadzone w sprawie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym przez organ egzekucyjny będący równocześnie wierzycielem

Postępowanie egzekucyjne w administracji jest zespołem czynności procesowych oraz działań faktycznych podejmowanych przez organ egzekucyjny, wierzyciela oraz zobowiązanego, jak również przez inne podmioty, takie jak między innymi uczestnicy czynności egzekucyjnych oraz osoby trzecie, związanych ze stosowaniem przymusu wobec zobowiązanego oraz innych podmiotów, który to przymus ma służyć doprowadzeniu do uiszczenia egzekwowanej należności.

Postępowanie egzekucyjne prowadzone przez organ egzekucyjny będący równocześnie wierzycielem nabiera cech postępowania inkwizycyjnego (zob. Postępowanie egzekucyjne prowadzone w sprawie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym). Rozdzielenie funkcji wierzyciela oraz funkcji organu egzekucyjnego nadaje natomiast postępowaniu cechy postępowania kontradyktoryjnego - zobowiązany oraz wierzyciel toczą przed organem egzekucyjnym spór o sposób prowadzenia postępowania. Nie należy jednak pomniejszać znaczenia roli organu egzekucyjnego jako organu prowadzącego postępowanie.

Wszczęcie postępowania egzekucyjnego następuje zgodnie z art. 26 § 3a u.p.e.a. z chwilą:

1) doręczenia wniosku o wszczęcie egzekucji administracyjnej i tytułu wykonawczego organowi egzekucyjnemu, jeżeli wierzyciel nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym;

2) nadania tytułowi wykonawczemu klauzuli o skierowaniu tego tytułu do egzekucji administracyjnej, jeżeli wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym;

3) wystawienia tytułu wykonawczego w przypadku przekształcenia zajęcia zabezpieczającego w zajęcie egzekucyjne.

Ustawa stanowi również, że wszczęcie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym następuje z chwilą doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego. Wskazane w art. 26 § 5 u.p.e.a. pozostałe zdarzenia, których zaistnienie wyznacza chwilę wszczęcia egzekucji administracyjnej, odnoszą się do wszczęcia egzekucji należności pieniężnych.

Wszczęcia egzekucji administracyjnej nie można utożsamiać z wszczęciem postępowania egzekucyjnego. Egzekucja administracyjna jest bowiem wszczynana i prowadzona w ramach postępowania egzekucyjnego.

Krok: wystawienie tytułu wykonawczego

Organ egzekucyjny będący równocześnie wierzycielem po stwierdzeniu uchylania się zobowiązanego od wykonywania obowiązku dokonuje wymaganych czynności i wystawia tytuł wykonawczy. W omawianej sytuacji nie sporządza się wniosku o wszczęcie egzekucji.

W sprawie podmiotów uprawnionych do żądania wykonania w drodze egzekucji obowiązków poddanych egzekucji administracyjnej patrz art. 5 u.p.e.a.

Jednolity tytuł wykonawczy oraz zagraniczny tytuł wykonawczy również stanowią podstawę do wszczęcia egzekucji (art. 26 § 1a u.p.e.a.), jednakże dokumenty te sporządza się w przypadku egzekwowania należności pieniężnych, a nie obowiązków o charakterze niepieniężnym.

W przypadku ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego, które uprzednio zostało umorzone z przyczyny określonej w art. 59 § 2 u.p.e.a., organ egzekucyjny ponownie wszczyna egzekucję administracyjną, jeżeli ujawni majątek lub źródła dochodu zobowiązanego, z których jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne (art. 61 § 1 u.p.e.a.). Nie wystawia się wówczas nowego tytułu wykonawczego, ale prowadzi się ponowne postępowanie egzekucyjne na podstawie dotychczasowego tytułu wykonawczego. Jeżeli jednak organ egzekucyjny właściwy do ponownego wszczęcia egzekucji administracyjnej nie posiada dotychczasowego tytułu wykonawczego, to organ egzekucyjny będący wierzycielem wydaje dalszy tytuł wykonawczy na podstawie art. 26c u.p.e.a. (zob. art. 61 § 4 u.p.e.a.).

Postępowanie egzekucyjne prowadzone w sprawie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym przez organ egzekucyjny będący równocześnie wierzycielem zobowiązany zobowiązany wykonanie obowiązku wniesienie zarzutu z art. 33 otrzymanie odpisu tytułu wykonawczego oraz stosownego pouczenia możliwe reakcje okazanie dowodów z art. 45 § 1 organ rekwizycyjny organ rekwizycyjny przyjęcie do wykonania zleconych czynności egzekucyjnych organ egzekucyjny organ egzekucyjny czynności wstępne dotyczące wszczęcia postępowania egzekucyjnego skierowanie tytułu wykonawczego do egzekucji powzięcie wiadomości o istnieniu przesłanek umorzenia postępowania, o których mowa w art. 34a u.p.e.a. czynności przygotowawcze do egzekucji otrzymanie zarzutu w sprawie egzekucji możliwy tok postępowania odstąpienie od czynności egzekucyjnych egzekucja obowiązku o charakterze niepieniężnym ustanie przyczyny zawieszenia zakończenie egzekucji w związku z wykonaniem obowiązku okoliczność uzasadniająca zawieszenie postępowania zawieszenie postępowania zbieg egzekucji wybór środka lub środków egzekucyjnych rozstrzygnięcie w sprawie zarzutu wykonanie obowiązku podjęcie zawieszonego postępowania zamiar odstąpienia od kontynuowania egzekucji umorzenie postępowania egzekucyjnego okoliczność uzasadniająca umorzenie postępowania na podstawie art. 59 u.p.e.a. otrzymanie dowodów określenie wysokości kosztów egzekucyjnych oraz podmiotu je ponoszącego wystawienie tytułu wykonawczego skierowanie dwóch egzekucji do tej samej rzeczy lub prawa majątkowego zlecenie czynności egzekucyjnych możliwa kontynuacja postępowania zawieszenie postępowania

Krok: czynności wstępne dotyczące wszczęcia postępowania egzekucyjnego

Organ egzekucyjny jest zobligowany do zbadania, czy tytuł wykonawczy oraz inne dołączone do niego dokumenty spełniają wymagania formalne oraz czy jest dopuszczalna egzekucja administracyjna w sprawie obowiązku o charakterze niepieniężnym wskazanego w tytule wykonawczym. Organ egzekucyjny bada również swoją właściwość do prowadzenia egzekucji.