Musiał Krzysztof J., Posługiwanie się pełnomocnictwem
Posługiwanie się pełnomocnictwem
Posługiwanie się pełnomocnictwem
Posługiwanie się pełnomocnictwem
Procedura ma na celu przedstawienie skutecznego sposobu posłużenia się otrzymanym pełnomocnictwem.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: udzielenie pełnomocnictwa
W momencie skutecznego, z punktu widzenia procedury podatkowej, udzielenia pełnomocnictwa, tj. w formie pisemnej, elektronicznej lub ustnej do protokołu, strona lub jej pełnomocnik mają prawo do zastosowania udzielonego pełnomocnictwa w procedurze podatkowej.
Krok: otrzymanie pełnomocnictwa
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa w formie pisemnej regułą jest, iż pełnomocnik otrzymuje oryginał dokumentu pełnomocnictwa. Z praktycznego punktu widzenia zaleca się pozostawienie sobie oryginału i sporządzenie urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa, a w przypadku, gdy pełnomocnikiem jest adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy - własnoręcznie uwierzytelnionego odpisu pełnomocnictwa, i następnie złożenie odpisu do akt (art. 137 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm. - dalej o.p.). Praktyka wymaga potwierdzenia przez organ podatkowy faktu wniesienia pełnomocnictwa (np. w kancelarii urzędu lub przez inspektora). Pełnomocnik powinien zadbać o komplet dokumentów wymaganych przy pełnomocnictwie (np. podpisy wszystkich wspólników spółki cywilnej bądź aktualny odpis z KRS wskazujący na osoby uprawnione do reprezentowania spółki prawa handlowego, a w przypadku podatników zagranicznych wyciągi ze stosownych rejestrów opatrzone apostille i dołączonym tłumaczeniem przysięgłym).