Niewiadomski Zygmunt, Ponowna ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia przeprowadzana na podstawie postanowienia wydanego przez organ administracyjny
Ponowna ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia przeprowadzana na podstawie postanowienia wydanego przez organ administracyjny
Ponowna ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia przeprowadzana na podstawie postanowienia wydanego przez organ administracyjny
Ponowna ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia przeprowadzana na podstawie postanowienia wydanego przez organ administracyjny
Ponowna ocena oddziaływania na środowisko (OOŚ) planowanego przedsięwzięcia nie ma charakteru samoistnego. Towarzyszy postępowaniom w sprawie wydania decyzji wymienionych w art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) - dalej u.o.i.ś. lub ich zmianie. Jej charakter opisuje teza orzeczenia wstępnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE: Jeżeli prawo krajowe przewiduje, że procedura udzielenia zezwolenia na inwestycję jest realizowana w kilku etapach, z których jeden obejmuje główną decyzję, a drugi - decyzję wykonawczą, która nie może wykraczać poza zakres ustaleń decyzji głównej, skutki, jakie dane przedsięwzięcie może wywierać na środowisko naturalne, należy określić i ocenić w trakcie postępowania w sprawie wydania decyzji głównej. Tylko wtedy, gdy tego rodzaju skutki można określić dopiero w trakcie postępowania w sprawie wydania decyzji wykonawczej, taka ocena powinna zostać dokonana w toku tego postępowania (wyrok TSUE z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie C-201/02, LEX nr 197193).
Podkreślić należy, iż wprawdzie w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko organem właściwym do uzgodnienia warunków realizacji planowanego przedsięwzięcia jest odpowiednio regionalny lub Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, jednakże udział społeczeństwa w procedurze zapewnia organ właściwy do wydania decyzji inwestycyjnej.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: złożenie wniosku o wydanie decyzji inwestycyjnej
Złożenie wniosku o wydanie którejkolwiek z decyzji wymienionych w art. 88 ust. 1 u.o.i.ś. obliguje organ administracyjny do zbadania, czy nie zachodzą przesłanki do nałożenia obowiązku przeprowadzenia OOŚ w ramach tej procedury.
Krok: czy stwierdzono zmiany we wniosku w stosunku do DUŚ?
Przedmiotem analizy jest stwierdzenie ewentualnych zmian określonych we wniosku o wydanie decyzji inwestycyjnej w stosunku do warunków środowiskowych realizacji planowanego przedsięwzięcia określonych w decyzji środowiskowej.
Ponowna ocena oddziaływania na środowisko jest obligatoryjna wówczas, gdy organ właściwy do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę stwierdzi, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. (vide Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 czerwca 2014 r., II OSK 1578/13, LEX nr 1665659).