Krywan Tomasz, Polski Ład – Ulga na zabytki

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2023 r.
Autorzy:

Polski Ład – Ulga na zabytki

Polski Ład – Ulga na zabytki

Polski Ład – Ulga na zabytki

Procedura pozwala ustalić czy podatnik może w stosunku do wydatków poniesionych od 1.01.2023 r. skorzystać z ulgi z tytułu ponoszenia wydatków na ochronę i konserwację zabytków, czyli z tzw. ulgi na zabytki.

Polski Ład – Ulga na zabytki podatnik podatnik podatnik może skorzystać z ulgi na zabytki czy ma zastosowanie jedno z wyłączeń stosowania ulgi? podatnik nie może skorzystać z ulgi na zabytki istnieje potrzeba ustalenia czy podatnik może skorzystać z ulgi na zabytki czy podatnik poniósł w roku podatkowym wydatki na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków? czy w momencie poniesienia wydatku podatnik był właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego? czy podatnik poniósł w roku podatkowym wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków? czy w momencie poniesienia wydatku podatnik był właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego oraz posiadał pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych albo zalecenia konserwatorskie? nie tak nie tak tak nie tak nie tak nie

Krok: istnieje potrzeba ustalenia czy podatnik może skorzystać z ulgi na zabytki

Z dniem 1.01.2022 r. został dodany art. 26hb ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) – dalej u.p.d.o.f., pozwalający podatnikom prowadzącym działalność gospodarczą (zarówno opłacającym podatek dochodowy według skali podatkowej, jak i w formie podatku liniowego) odliczać od podstawy obliczenia podatku wydatki ponoszone na ochronę i konserwację zabytków nieruchomych (przy czym przez zabytek nieruchomy rozumie się zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c–e ustawy z 23.07.2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. z 2021 r. poz. 710 ze zm. – dalej u.o.z., zob.art. 26hb ust. 12 pkt 5u.p.d.o.f.). Jest to tzw. ulga na zabytki.

Z ulgi na zabytki korzystać mogą również podatnicy opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym wydatki podlegające odliczeniu w ramach tej ulgi mogą być odliczane albo od podstawy obliczania podatku opłacanego na zasadach ogólnych, albo od przychodów podlegających opodatkowaniu w formie ryczałtu – zob. art. 11 ust. 1 ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) – dalej u.z.p.d., oraz art. 26hb ust. 9 pkt 1 u.p.d.o.f.

Należy podkreślić, że zakres i zasady korzystania z ulgi na zabytki omówione w niniejszej procedurze dotyczą wydatków poniesionych od 1.01.2023 r. Wydatki poniesione w 2022 r. podlegają odliczeniu w ramach ulgi na zabytki na zasadach określonych w art. 26hb u.p.d.o.f. w brzmieniu obowiązującym w 2022 r.

Krok: czy podatnik poniósł w roku podatkowym wydatki na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków?

Obecnie w ramach ulgi na zabytki odliczeniu podlegają dwa rodzaje wydatków. Pierwszym rodzajem wydatków podlegających odliczeniu w ramach tej ulgi są wydatki poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków (zob. art. 26hb ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f.).

Odliczeń w przypadku tych wydatków – w wysokości maksymalnie 50% wydatków udokumentowanych dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową (zob. art. 26hb ust. 4 pkt 1 u.p.d.o.f.) – dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki (zob. art. 26hb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.f.). Przy czym za dzień poniesienia tych wydatków uznaje się dzień zapłaty należności (zob. art. 26hb ust. 3 pkt 1 u.p.d.o.f.).