Niewiadomski Zygmunt, Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie studium

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2018 r.
Autorzy:

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie studium

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie studium

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie studium

Uchwała rady gminy o przyjęciu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest ostatnim etapem procesu planistycznego mającego na celu przyjęcie lub zmianę studium. Do trybu uchwalenia omawianej uchwały zastosowanie mają regulacje art. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz.U. 2017.1073 z późn. zm.) - dalej u.p.z.p. załącznikami do uchwały są tekst i rysunek studium oraz rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia nieuwzględnionych przez organ wykonawczy gminy uwag złożonych do projektu studium. Zwrócić należy uwagę na fakt, iż nie można utożsamiać pojęcia „załączniki do uchwały o przyjęciu studium” (ich wyliczenie zawiera art. 12 ust. 1 u.p.z.p.) z pojęciem „dokumentacja prac planistycznych”, której wyliczenie zawarte jest w § 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233), gdyż inny jest ich cel i charakter.

Uchwała podejmowana w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego składa się z dwóch części. W pierwszej - diagnostycznej - określane są uwarunkowania, czyli okoliczności faktyczne już istniejące w chwili sporządzania studium oraz wymagania prawne dla polityki przestrzennej, niezależne od woli gminy w chwili sporządzania studium gminy. Część ta ma charakter opisowy i winna zawierać m.in. dane ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne, demograficzne, a także ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa i programów rządowych przyjętych w drodze rozporządzenia, które gmina ma ustawowy obowiązek uwzględnić w studium. W drugiej części studium przedstawiane powinny być kierunki zagospodarowania przestrzennego gminy, czyli ustalone przez gminę wytyczne wiążące przy sporządzaniu planów miejscowych.(Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 marca 2015 r., II SA/Ol 1248/14, LEX nr 1770321).

Studium jako akt wewnętrzny nie podlega publikacji w dzienniku urzędowym województwa, jednakże zważywszy, iż informacje zawarte w studium stanowią informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), podlega ono publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu gminy.

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie studium rada gminy rada gminy odebranie projektu studium rozpatrzenie nieuwzględnionych uwag czy uwzględniono uwagi? uchwalenie studium lub zmiany studium w zaproponowanym kształcie uchwalenie studium lub zmiany studium po wprowadzeniu zmian wójt, burmistrz, prezydent miast wójt, burmistrz, prezydent miast przedłożenie radzie gminy projektu studium wraz z załącznikami nie tak

Krok: przedłożenie radzie gminy projektu studium wraz z załącznikami

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zobowiązany jest przedłożyć radzie gminy do uchwalenia ostateczną wersję projektu studium zawierającą stanowiska organów współdziałających oraz uwzględnione uwagi. Projekt winien spełniać wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Zgodnie z art. 9 ust. 2 u.p.z.p. studium składa się z części tekstowej i graficznej (rysunku studium). Przedkładany projekt winien uwzględniać zasady określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa, ramowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego oraz strategii rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem. Oprócz projektu studium organ wykonawczy przedkłada radzie listę nieuwzględnionych uwag. Przy czym przedłożenie listy wszystkich złożonych uwag nie stanowi naruszenia trybu uchwalenia studium (por. wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2006 r., OSK 277/06, LEX nr 266913, teza 2).

Zgodnie z treścią przepisu art. 9 ust. 3a u.p.z.p., jeśli przedkładany projekt studium stanowi jego zmianę dla części obszaru gminy, wymagane jest dokonanie zmian zarówno w części tekstowej jak i graficznej studium. Zmiany winne dotyczyć wszystkich treści, które w wyniku wprowadzonej zmiany przestają być aktualne, w szczególności zmian w zakresie określonym w art. 10 ust. 1. u.p.z.p.

Krok: rozpatrzenie nieuwzględnionych uwag

Rada gminy zobligowana jest podjąć rozstrzygnięcie także co do nieuwzględnionych uwag. Wprawdzie literalne brzmienie art. 12 ust. 1 u.p.z.p. nakazuje radzie jednocześnie podjąć uchwałę o przyjęciu studium i rozpatrzyć nieuwzględnione uwagi, jednakże z punktu widzenia logiki postępowania jest to nieracjonalne. W związku z tym w pierwszej kolejności rada winna odnieść się do listy nieuwzględnionych uwag, gdyż może to wpłynąć na treść studium (por. Z. Niewiadomski (red.), Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Warszawa 2004, s. 122–124). Rada gminy zobligowana jest dokonać analizy merytorycznej przedstawionych uwag, co oznacza konieczność oceny ich zasadności. Przy czym nie ma znaczenia z punktu widzenia ważności postępowania planistycznego, czy rada odniesie się do rozpatrzonych uwag w uchwale o przyjęciu studium, czy też podejmie w tej sprawie odrębną uchwałę (por. wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2010 r., II OSK 337/10, LEX nr 599397, teza 1). Równocześnie w tezie drugiej powołanego wyżej wyroku NSA stwierdził, iż brak rozstrzygnięcia rady co do sposobu rozpatrzenia uwag stanowi istotne naruszenie art. 20 ust. 1 u.p.z.p. i w konsekwencji prowadzi do wadliwości uchwały w sprawie studium.