Niewiadomski Zygmunt, Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie planu miejscowego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.
Autorzy:

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie planu miejscowego

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie planu miejscowego

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie planu miejscowego

Podjęcie uchwały o przyjęciu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) składa się z kilku następujących po sobie etapów. Kompetencje w tym zakresie przysługują wyłącznie radzie gminy. Przed podjęciem uchwały rada ma obowiązek dokonać wszechstronnej analizy przedłożonego jej projektu planu i rozstrzygnąć m.in., czy projekt MPZP nie narusza ustaleń studium. W ujęciu systemowym zgodność między treścią studium a treścią planu miejscowego powinno się postrzegać jako kontynuację identyczności zasad zagospodarowania terenu ustalanych ogólnie w studium i podlegających sprecyzowaniu w planie miejscowym. Plan miejscowy ma jedynie doprecyzować te zasady i to w taki sposób, aby nie doprowadzić do ich zmiany lub modyfikacji. Chodzi o to, aby granice poszczególnych terenów określone w studium i później przyjęte w planie zagospodarowania przestrzennego miały być jak najbardziej ze sobą zbieżne. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 stycznia 2018 r., II OSK 1429/17, LEX nr 2451196).

Kolejnym etapem jest rozstrzygnięcie przez radę gminy o nieuwzględnionych uwagach wniesionych do projektu planu. Rozpatrzenie uwag powinno być czynnością odrębną od uchwalenia planu i poprzedzającą jego uchwalenie. Uwagi takie poddaje się indywidualnym głosowaniom i na tej podstawie tworzy się listę uwag uwzględnionych przez radę oraz uwag nieuwzględnionych. Popełnienie błędu przez radę gminy przez niewłaściwe wykonanie czynności z art. 20 ust. 1 u.p.z.p. niesie ze sobą daleko idące konsekwencje w postaci wadliwości uchwały w sprawie miejscowego planu, a więc może doprowadzić do stwierdzenia nieważności omawianej uchwały. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2018 r., II OSK 925/16, LEX nr 2462987).

Podjęcie uchwały o przyjęciu lub zmianie planu miejscowego rada gminy rada gminy rozstrzygniecie o sposobie realizacji inwestycji odebranie projektu planu uchwalenie planu rozstrzygnięcie o zasadach sfinansowania inwestycji rozpatrzenie nieuwzględnionych uwag czy uwzględniono uwagi? stwierdzenie braku konieczności wprowadzania zmian stwierdzenie konieczności dokonania zmiany projektu planu analiza projektu planu w kontekście nienaruszania ustaleń studium czy projekt planu narusza studium? stwierdzenie, że projekt planu nie narusza studium stwierdzenie obowiązku zmiany projektu planu wójt, burmistrz, prezydent miast wójt, burmistrz, prezydent miast przedłożenie radzie gminy projektu planu nie tak nie tak

Krok: przedłożenie radzie gminy projektu planu

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zobowiązany jest przedłożyć radzie gminy do uchwalenia ostateczną wersję projektu MPZP zawierającą stanowiska organów współdziałających oraz uwzględnione uwagi. Projekt winien spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1587). Plan składa się z części tekstowej i graficznej (rysunku MPZP). Oprócz projektu MPZP organ wykonawczy przedkłada radzie listę nieuwzględnionych uwag. W istocie jednak do listy nieuwzględnionych uwag załączone winne być same nieuwzględnione uwagi, gdyż to one stanowią przedmiot analizy.

Krok: analiza projektu planu w kontekście nienaruszania ustaleń studium

Rada gminy zobligowana jest do stwierdzenia, iż projekt MPZP nie narusza ustaleń studium, czyli nie łamie norm i zasad w nim określonych. Przedmiot badania stanowią łącznie część tekstowa oraz część graficzna planu miejscowego i studium (por. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 czerwca 2011 r., II SA/Ol 294/11, LEX nr 1086422).

Chociaż studium nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego, nie jest aktem prawa miejscowego, to jako akt planistyczny określa politykę przestrzenną gminy i bezwzględnie wiąże organy gminy przy sporządzeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Określone obszary gminy mogą mieć zatem określone przeznaczenie w planie miejscowym, jeśli wcześniej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmina wskaże taki rodzaj przeznaczenia dla tych obszarów. Uprawnione jest zatem twierdzenie, że ustalenia planu miejscowego są konsekwencją zapisów przyjętych w studium. Plan zagospodarowania przestrzennego ma stanowić uszczegółowienie zapisów zawartych w studium, nie może prowadzić do zmiany kierunków zagospodarowania objętych studium. Zmiana przeznaczenia terenów w planie miejscowym, jeżeli nie była przewidziana w studium, może być dokonana przez gminę wyłącznie po uprzedniej zmianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, z zachowaniem trybu, w jakim studium jest uchwalane. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 listopada 2016 r., II OSK 296/15, LEX nr 2170805).

Zważywszy, że studium z zasady jest aktem o charakterze ogólnym, MPZP nie musi być wierną kopią studium. Plan może rozwijać i uszczegóławiać rozwiązania przyjęte w studium i nie powoduje to niezgodności ze studium (por. wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 kwietnia 2012 r., II SA/Kr 91/12, LEX nr 1145806).