Musiał Krzysztof J., Oświadczenie o rezydencji podatkowej składane raportującej instytucji finansowej - ogólne zasady należytej staranności

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 września 2019 r.
Autor:

Oświadczenie o rezydencji podatkowej składane raportującej instytucji finansowej - ogólne zasady należytej staranności

Oświadczenie o rezydencji podatkowej składane raportującej instytucji finansowej - ogólne zasady należytej staranności osoba kontrolująca osoba kontrolująca oświadczenie o rezydencji podatkowej składane przez kontrolującego posiadacz rachunku posiadacz rachunku oświadczenie o rezydencji podatkowej posiadacza rachunku zmiana okoliczności dotyczących rezydencji podatkowej raportująca instytucja finansowa raportująca instytucja finansowa wątpliwości w zakresie zmian okoliczności dotyczących rezydencji podatkowej nieuzyskanie aktualnego oświadczenia żądanie do złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej wątpliwości poprawności, zgodności danych oświadczenia

Krok: żądanie do złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej

Na żądanie raportującej instytucji finansowej posiadacz rachunku oraz osoba kontrolująca są obowiązani składać oświadczenia o rezydencji podatkowej oraz przedstawiać dokumenty wymagane na podstawie procedur należytej staranności. Oświadczenia o rezydencji podatkowej są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składania fałszywych oświadczeń i zawierają klauzulę o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Występując z żądaniem złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej, raportująca instytucja finansowa może dokonać wstępnego wypełnienia tego oświadczenia na podstawie posiadanych przez nią informacji lub informacji uzyskanych od posiadacza rachunku, w tym w toku procedury założenia rachunku finansowego, z wyłączeniem informacji o państwie rezydencji.

Krok: oświadczenie o rezydencji podatkowej posiadacza rachunku

Zakres informacji przedstawianych w oświadczeniu o rezydencji podatkowej obejmuje w przypadku posiadacza rachunku będącego osobą fizyczną:

1) nazwisko, imię lub imiona oraz datę i miejsce urodzenia;

2) aktualny adres miejsca zamieszkania;

3) państwo lub państwa rezydencji podatkowej;

4) TIN dla każdego państwa rezydencji podatkowej, a w przypadku jego braku - informację o tej okoliczności i powodach jej wystąpienia;

5) numer i serię dowodu tożsamości.

Zakres informacji przedstawianych w oświadczeniu o rezydencji podatkowej obejmuje w przypadku posiadacza rachunku będącego podmiotem:

1) nazwę;

2) aktualny adres siedziby;

3) państwo lub państwa rezydencji podatkowej;

4) TIN dla każdego państwa rezydencji podatkowej, a w przypadku jego braku - informację o tej okoliczności i powodach jej wystąpienia;

5) status oraz rodzaj posiadacza rachunku jako NFE, aktywny NFE albo pasywny NFE;

6) nazwisko, imię lub imiona osób kontrolujących posiadacza rachunku będących osobami raportowanymi.

Krok: oświadczenie o rezydencji podatkowej składane przez kontrolującego

Zakres informacji przedstawianych w oświadczeniu o rezydencji podatkowej obejmuje w przypadku osoby kontrolującej:

1) nazwisko, imię lub imiona oraz datę i miejsce urodzenia;

2) aktualny adres miejsca zamieszkania;

3) państwo lub państwa rezydencji podatkowej;

4) TIN dla każdego państwa rezydencji podatkowej, a w przypadku jego braku - informację o tej okoliczności i powodach jej wystąpienia;

5) numer i serię dowodu tożsamości;

6) nazwę podmiotu kontrolowanego lub podmiotów kontrolowanych.