Musiał Krzysztof J., Oświadczenie o rezydencji podatkowej składane raportującej instytucji finansowej - ogólne zasady należytej staranności
Oświadczenie o rezydencji podatkowej składane raportującej instytucji finansowej - ogólne zasady należytej staranności
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: żądanie do złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej
Na żądanie raportującej instytucji finansowej posiadacz rachunku oraz osoba kontrolująca są obowiązani składać oświadczenia o rezydencji podatkowej oraz przedstawiać dokumenty wymagane na podstawie procedur należytej staranności. Oświadczenia o rezydencji podatkowej są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składania fałszywych oświadczeń i zawierają klauzulę o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Występując z żądaniem złożenia oświadczenia o rezydencji podatkowej, raportująca instytucja finansowa może dokonać wstępnego wypełnienia tego oświadczenia na podstawie posiadanych przez nią informacji lub informacji uzyskanych od posiadacza rachunku, w tym w toku procedury założenia rachunku finansowego, z wyłączeniem informacji o państwie rezydencji.
Krok: oświadczenie o rezydencji podatkowej posiadacza rachunku
Zakres informacji przedstawianych w oświadczeniu o rezydencji podatkowej obejmuje w przypadku posiadacza rachunku będącego osobą fizyczną:
1) nazwisko, imię lub imiona oraz datę i miejsce urodzenia;
2) aktualny adres miejsca zamieszkania;
3) państwo lub państwa rezydencji podatkowej;
4) TIN dla każdego państwa rezydencji podatkowej, a w przypadku jego braku - informację o tej okoliczności i powodach jej wystąpienia;
5) numer i serię dowodu tożsamości.
Zakres informacji przedstawianych w oświadczeniu o rezydencji podatkowej obejmuje w przypadku posiadacza rachunku będącego podmiotem:
1) nazwę;
2) aktualny adres siedziby;
3) państwo lub państwa rezydencji podatkowej;
4) TIN dla każdego państwa rezydencji podatkowej, a w przypadku jego braku - informację o tej okoliczności i powodach jej wystąpienia;
5) status oraz rodzaj posiadacza rachunku jako NFE, aktywny NFE albo pasywny NFE;
6) nazwisko, imię lub imiona osób kontrolujących posiadacza rachunku będących osobami raportowanymi.
Krok: oświadczenie o rezydencji podatkowej składane przez kontrolującego
Zakres informacji przedstawianych w oświadczeniu o rezydencji podatkowej obejmuje w przypadku osoby kontrolującej:
1) nazwisko, imię lub imiona oraz datę i miejsce urodzenia;
2) aktualny adres miejsca zamieszkania;
3) państwo lub państwa rezydencji podatkowej;
4) TIN dla każdego państwa rezydencji podatkowej, a w przypadku jego braku - informację o tej okoliczności i powodach jej wystąpienia;
5) numer i serię dowodu tożsamości;
6) nazwę podmiotu kontrolowanego lub podmiotów kontrolowanych.