Niewiadomski Zygmunt, Opiniowanie projektu studium
Opiniowanie projektu studium
Opiniowanie projektu studium
Opiniowanie projektu studium
Opiniowanie jest jedną z form współdziałania organów administracji publicznej, mającą na celu analizę przedmiotu postępowania i uwzględnienie w nich różnych interesów prawnie chronionych. Nie wiąże organu zasięgającego opinii co do treści (S. Biernat, Działania wspólne w administracji publicznej, Wrocław 1979, s. 38 oraz s. 82–83), jednakże odstąpienie od zasięgnięcia opinii organów administracji publicznej wskazanych przepisami lub pominięcie któregokolwiek z nich, stanowić będzie naruszenie trybu sporządzania studium - w myśl art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz.U.2017.1073 z późn. zm.) - dalej u.p.z.p., a także będzie podstawą do stwierdzenia nieważności uchwały o przyjęciu studium w całości lub części (Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2004, s. 212–215 oraz orzecznictwo tam przywołane). W procesie uchwalania (zmiany) studium, ustawodawca przewidział konieczność wystąpienia o zaopiniowanie projektu studium do szeregu organów wymienionych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Organ procedujący projekt studium winien uzyskać wymagane prawem opinie przed podjęciem uchwały o przyjęciu studium. Uzyskanie opinii po podjęciu uchwały w strawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie może być traktowane jako wywiązanie się z obowiązku o którym mowa w art. 11 pkt 6 lit. g u.p.z.p. Późniejsze uzyskanie opinii może mieć ewentualne znaczenie przy ocenie czy naruszenie procedury planistycznej było istotne czy też nie. (teza Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 3 sierpnia 2017 r., IV SA/Po 316/17, LEX nr 2365452).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wystąpienie o zaopiniowanie projektu studium
Organ sporządzający projekt studium zobligowany jest na podstawie art. 11 pkt 5 i 4 u.p.z.p. zasięgnąć opinii organów wskazanych przepisami prawa. Jednakże wystąpienie o zaopiniowanie do niektórych z wymienionych przez ustawę organów będzie determinowane cechami obszaru objętego pracami planistycznymi. I tak na przykład, organ sporządzający projekt studium wystąpi do dyrektora właściwego urzędu morskiego o opinię tylko w sytuacji, kiedy projekt studium będzie dotyczył zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego lub morskich portów i przystani (T. Bąkowski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, 2004, s. 69 i nast.). Przedmiotem opiniowania są wyłącznie rozwiązania przyjęte w projekcie studium. Zgodnie z art. 25 ust. 1 u.p.z.p., wójt, burmistrz, prezydent miasta udostępniają organom opiniującym projekt studium w całości, a nie tylko wybrane jego elementy (M. Kotulski, Organy ochrony zabytków w planowaniu przestrzennym, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 7–8, s. 122). Należy mieć przy tym na uwadze stanowisko WSA w Gdańsku wyrażone w wyroku z dnia 24 listopada 2010 r., II SA/Gd 432/10, LEX nr 522501, dotyczące wprawdzie planu miejscowego, które jednakże ma zastosowanie także w przypadku studium. Przywołany wyrok odnosi się do rozumienia pojęcia „udostępnienia” i stwierdza, że nie można go utożsamiać z pojęciem doręczenia.
We wniosku o zaopiniowanie projektu studium, organ wykonawczy gminy obligatoryjnie określa termin zaopiniowania projektu. Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni od dnia udostępnienia projektu studium. Początek terminu dla dokonania uzgodnienia należy liczyć od momentu udostępnienia pełnej, wymaganej prawem dokumentacji (Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2004, s. 229 oraz M. Kotulski, Organy ochrony zabytków w planowaniu przestrzennym, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 7–8, s. 122). Mając na względzie fakt, iż procedura planistyczna nie jest procedurą w sprawie indywidualnej z zakresu administracji publicznej, do opiniowania studium nie ma zastosowania art. 106 k.p.a. (Wyrok NSA z 27 listopada 1997 r., II SA/Wr 857/97, ONSA 1998/4, poz. 125.)
Krok: odebranie wniosku o zaopiniowanie projektu studium
Do doręczania pism zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.) - dalej k.p.a. - zawarte w dziale I rozdziale 8.