Kaczorowska-Kossowska Iwona, Odwoływanie lekarza z funkcji lekarza sądowego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2014 r.
Autor:

Odwoływanie lekarza z funkcji lekarza sądowego

Odwoływanie lekarza z funkcji lekarza sądowego

Odwoływanie lekarza z funkcji lekarza sądowego

Wykonywanie funkcji lekarza sądowego odbywa się na podstawie umowy zawartej z lekarzem przez prezesa właściwego sądu okręgowego. Ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o lekarzu sądowym (Dz. U. Nr 123, poz. 849 z późn. zm.) wskazuje jedynie przypadki, w których rozwiązanie umowy następuje na skutek zajścia okoliczności dyskwalifikujących danego lekarza do pełnienia tej funkcji. Z uwagi na zasadę swobody umów należy jednak przyjąć, iż umowa taka winna zawierać możliwość jej wypowiedzenia również przez lekarza sądowego. Przepisy nie określają wzoru umowy o wykonywanie czynności lekarza sądowego, zatem niniejsza procedura pomija tryb rozwiązywania umowy z inicjatywy lekarza sądowego, gdyż jest on zależny od treści zawartej umowy.

Odwoływanie lekarza z funkcji lekarza sądowego prezes SO prezes SO odebranie informacji powzięcie wątpliwości co do rzetelności zaświadczenia wystawionego przez lekarza sądowego rozwiązanie umowy z lekarzem poinformowanie izby lekarskiej o rozwiązaniu umowy lekarz sądowy lekarz sądowy poinformowanie prezesa SO o utracie warunków do pełnienia funkcji izba lekarska izba lekarska poinformowanie prezesa SO o utracie przez lekarza warunków do pełnienia funkcji

Krok: poinformowanie prezesa SO o utracie przez lekarza warunków do pełnienia funkcji

Okręgowa rada lekarska niezwłocznie przekazuje prezesowi sądu okręgowego informacje, które mogą mieć wpływ na wykonywanie czynności lekarza sądowego, w szczególności o podjętych uchwałach w przedmiocie pozbawienia prawa wykonywania zawodu, zawieszenia w prawie wykonywania zawodu albo ograniczenia wykonywania określonych czynności medycznych bądź zakończonych i prowadzonych postępowaniach karnych lub dotyczących odpowiedzialności zawodowej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o lekarzu sądowym (Dz. U. Nr 123, poz. 849 z późn. zm.) - dalej u.o.l.s.

Krok: poinformowanie prezesa SO o utracie warunków do pełnienia funkcji

Lekarz sądowy jest obowiązany niezwłocznie poinformować prezesa sądu okręgowego o niespełnianiu warunków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1–3 u.o.l.s., oraz o prowadzonych postępowaniach, o których mowa w art. 5 ust. 2 u.o.l.s. (art. 9 ust. 2 u.o.l.s.).