Gil Izabella, Odwołanie nadzorcy sądowego albo zarządcy

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 grudnia 2020 r.
Autorzy:

Odwołanie nadzorcy sądowego albo zarządcy

Odwołanie nadzorcy sądowego albo zarządcy sąd restrukturyzacyjny sąd restrukturyzacyjny zawieszenie nadzorcy sądowego albo zarządcy i powołanie tymczasowego nadzorcy sądowego albo tymczasowego zarządcy uprawomocnienie się postanowienia o odwołaniu nadzorcy sądowego albo zarządcy wysłuchanie nadzorcy sądowego albo zarządcy odwołanie nadzorcy sądowego albo zarządcy i powołanie tymczasowego nadzorcy sądowego albo zarządcy umorzenie postępowania powołanie nadzorcy sądowego albo zarządcy pełnienie funkcji przez nadzorcę sądowego albo zarządcę Przyczyny zastosowania środków dyscyplinujących wobec nadzorcy sądowego lub zarządcy rażące uchybienie w wykonywaniu obowiązków przez nadzorcę sądowego albo zarządcę brak poprawy w wykonywaniu obowiązków nadzorcy sądowego albo zarządcy mimo nałożonej grzywny przez sędziego-komisarza niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 24 ust. 5 i art. 25 ust. 2, mimo wezwania do ich spełnienia w terminie tygodnia

Krok: pełnienie funkcji przez nadzorcę sądowego albo zarządcę

Pełnienie funkcji przez nadzorcę sądowego albo zarządcę podlega nadzorowi sędziego-komisarza (por. art. 19 ust. 1 pr. rest.). W celu umożliwienia sędziemu-komisarzowi efektywnego sprawowania tego nadzoru ustawodawca przewidział możliwość zastosowania środków dyscyplinujących wobec nadzorcy sądowego albo zarządcy w przypadku uchybienia przez nich w wykonywaniu przypisanych im obowiązków (por. art. 30 ust. 1 i 2 pr. rest.). Jednak w przypadku najcięższego naruszenia obowiązków przez nadzorcę sądowego albo zarządcę, które powinno skutkować ich odwołaniem, ustawodawca kompetencje w tym zakresie przyznał sądowi, w skład którego nie może wchodzić sędzia-komisarz ani jego zastępca (por. art. 14 ust. 3 pr. rest.), aby w ten sposób zapewnić jak najbardziej obiektywną ocenę okoliczności konkretnej sprawy.

Krok: Przyczyny zastosowania środków dyscyplinujących wobec nadzorcy sądowego lub zarządcy

Wnioski stron sygnalizujące potrzebę zastosowania środków dyscyplinujących powinny być poddane zawsze analizie pod kątem ich zasadności, jednak formalnie mogą zostać odrzucone, gdyż postępowania w przedmiocie odwołania dyscyplinarnego co do zasady nie prowadzi się na wniosek (por. P. Zimmerman, Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz, Legalis 2016, art. 30, nb 7). Wyjątkiem jest tutaj uprawnienie prokuratora określone w art. 30 ust. 3a pr. rest., które upoważnia go do złożenia wniosku o odwołanie nadzorcy sądowego albo zarządcy w przypadku najcięższego naruszenia obowiązków , które powinno skutkować ich odwołaniem. Przepis nie daje prokuratorowi w tym zakresie upoważnienia do czynności władczych, ma on jedynie uprawnienie do wnioskowania o podjęcie tych czynności przez sąd restrukturyzacyjny (por. P. Zimmerman. Prawo restrutkruyzacyjne. Komentarz, Legalis 2020, art. 30, nb 12).

Krok: rażące uchybienie w wykonywaniu obowiązków przez nadzorcę sądowego albo zarządcę

Ocena, czy mamy do czynienia z rażącym uchybieniem, będzie dokonywana przez sędziego-komisarza na gruncie konkretnych okoliczności faktycznych sprawy, a wynik tej oceny powinien znaleźć szczegółowe odzwierciedlenie w uzasadnieniu wydanego postanowienia w przedmiocie odwołania.