Nowak Adam, Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
Procedura przedstawia realizację prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Schemat zawiera omówienie zakresu uprawnień przysługujących konsumentom, a także analizę prawidłowego sposobu realizacji poszczególnych etapów przedmiotowego postępowania.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: dostarczenie zakupionego towaru
Cechą charakterystyczną umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa jest to, że bezpośredni kontakt z nabywcą ma miejsce poza miejscem prowadzenia działalności gospodarczej przez sprzedawcę. Typowymi przykładami tego rodzaju kontraktów są umowy zawierane na różnego rodzaju prezentacjach, pokazach, zorganizowanych wycieczkach czy w wyniku działalności domokrążców. Ze względu na specyfikę tego rodzaju transakcji w większości przypadków konsumentom przysługuje prawo do odstąpienia od umowy.
Krok: czy konsument może odstąpić od umowy według ustawy?
W zdecydowanej większości przypadków konsument będzie miał możliwość odstąpienia od umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa. Ustawodawca przewidział jednak również pewne istotne wyjątki. W przypadku tego rodzaju sprzedaży będą to sytuacje, w których: towar został indywidualnie wytworzony, ulega szybkiemu zepsuciu (lub której hermetyczne opakowanie zostało uszkodzone), a także przedmioty, które są nierozłącznie połączone z innymi towarami. Wyjątki dotyczą również przypadków, w których cena produktu ulega zmianie w związku z wahaniami rynkowymi, lub przedmiot został nabyty na aukcji. Wyłączenie dotyczy także dostarczania gazet i czasopism (poza prenumeratą) i transakcji, w których przedmiotem są nagrania muzyczne, programy komputerowe i treści wizualne - jeśli są sprzedawane w zapieczętowanym opakowaniu, które zostało uszkodzone. Wyjątek dotyczy także treści cyfrowych, niedostarczanych na nośniku materialnym, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, przed upływem 14-dniowego okresu od zawarcia umowy. W tym przypadku przedsiębiorca ma również obowiązek poinformować konsumenta o utracie prawa do odstąpienia od umowy.