Wiktorowska Ewa, Odstąpienie od powołania komisji przetargowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 marca 2013 r. do: 31 grudnia 2020 r.
Autor:

Odstąpienie od powołania komisji przetargowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego

Odstąpienie od powołania komisji przetargowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego

Odstąpienie od powołania komisji przetargowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego

Zamawiający udzielający zamówień publicznych o charakterze sektorowym mają możliwość odstąpienia od powołania komisji przetargowej, która w imieniu kierownika zamawiającego przygotuje i przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia. Decyzja o powołaniu komisji jest wówczas suwerenną decyzją kierownika zamawiającego. Odstępując od powołania komisji przetargowej, kierownik zamawiającego jest w takim wypadku zobowiązany określić sposób prowadzenia postępowania zapewniający sprawność udzielenia zamówienia, indywidualizację odpowiedzialności za wykonywane czynności oraz przejrzystość prac. Często wiąże się to z wyznaczeniem jednego z pracowników jednostki do przygotowania i przeprowadzenia procedury zakupowej, co nie wyklucza powołania specjalnego działu, który będzie się tymi kwestiami zajmował lub zlecenia takiej usługi podmiotowi zewnętrznemu.

Odstąpienie od powołania komisji przetargowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego kierownik zamawiającego kierownik zamawiającego zamawiający udziela zamówienia sektorowego podjęcie decyzji o odstąpieniu od powołania komisji przetargowej określenie sposobu prowadzenia postępowania w sposób zapewniający sprawność udzielenia zamówienia indywidualizacja odpowiedzialności za wykonywane czynności określenie przejrzystości prac

Krok: zamawiający udziela zamówienia sektorowego

Ustawa p.z.p. w rozdziale V dziale III normuje zasady udzielania zamówień sektorowych. Zamówienia te stanowią szczególny rodzaj zamówień publicznych, wyodrębniony ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez podmiot, który ich udziela. Odrębne uregulowanie tego rodzaju zamówień podyktowane jest specyfiką działalności, w ramach której są udzielane, a to w konsekwencji nierozerwalnie łączy się ze statusem prawnym podmiotów, które prowadzą ten rodzaj działalności. W zamówieniach sektorowych dochodzi do wydatkowania środków publicznych, choć niekoniecznie budżetowych. Z tego względu podmioty, które dysponują takimi środkami, powinny dokonywać zamówień w sposób przejrzysty, z zachowaniem zasady równości i uczciwej konkurencji.

Krok: podjęcie decyzji o odstąpieniu od powołania komisji przetargowej

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 19 ust. 1 p.z.p. kierownik zamawiającego ma obowiązek powołać komisję przetargową do badania i oceny ofert, w przypadku gdy wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub je przekracza. Z uwagi na fakt, iż zamówienia sektorowe udzielane są tylko przy takich wartościach, zawsze istniałby obowiązek powoływania komisji przetargowej. Dlatego też przepis art. 138b ust. 1 p.z.p. zwalnia z tego obowiązku, natomiast nie pozbawia kierownika zamawiającego uprawnienia do powołania takiej komisji.

Powołanie komisji przetargowej lub odstąpienie od jej powołania podlega autonomicznej decyzji zamawiającego sektorowego. Stanowi to przejaw liberalizmu postępowań o udzielenie zamówień sektorowych w porównaniu z postępowaniami prowadzonymi w reżimie klasycznym, w których powołanie komisji przetargowej jest obowiązkowe w przypadku zamówień o wartości co najmniej równych lub przekraczających tzw. progi unijne. W praktyce odstąpienie od powołania komisji przetargowej w zamówieniach sektorowych należy do rzadkości (A. Kowalczyk, Zamówienia sektorowe komentarz, s. 251).

Uprawnienie do odstąpienia od powołania komisji przetargowej nie ma charakteru bezwarunkowego. Ustawa wymaga, aby w takiej sytuacji kierownik zamawiającego zapewnił ekwiwalent komisji, poprzez odpowiednie określenie sposobu prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia sektorowego.

W przypadku odstąpienia od powołania komisji przetargowej kierownik jednostki podejmuje decyzję, w jaki sposób zapewnić sprawne przygotowanie i przeprowadzenie procedury zakupowej pod reżimem zamówień sektorowych.