Kędziora Robert, Obligatoryjne umorzenie postępowania
Obligatoryjne umorzenie postępowania
Obligatoryjne umorzenie postępowania
Obligatoryjne umorzenie postępowania
Umorzenie postępowania to jego zakończenie, pomimo nierozstrzygnięcia istoty sprawy. Generalnie rzecz ujmując, będzie więc ono uzasadnione tam, gdzie występują trwałe i nieodwracalne przeszkody do wydania przez organ decyzji rozstrzygającej sprawę co od istoty. Tak też najogólniej można scharakteryzować „bezprzedmiotowość postępowania”, stanowiącą w świetle art. 105 § 1 k.p.a. jedyną przesłankę obowiązkowego umorzenia procesu administracyjnego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: postępowanie jest w toku
Funkcją postępowania administracyjnego jest konkretyzacja prawa materialnego wobec indywidualnego podmiotu (strony). W tym celu organ administracji prowadzi na wniosek lub z urzędu postępowanie, które zasadniczo kończy decyzją rozstrzygającą sprawę co do istoty.
Krok: zdarzenie skutkujące bezprzedmiotowością
Bezprzedmiotowość postępowania administracyjnego to brak przedmiotu postępowania, czyli konkretnej sprawy administracyjnej, będącej konsekwencją istnienia stosunku administracyjnoprawnego (podobnie wyrok NSA z dnia 26 marca 1998 r., II SA 70/98, LEX nr 43205). Innymi słowy, wystąpi ona w przypadku braku podstawy prawnej lub faktycznej do rozpatrzenia sprawy przez określony organ administracji (wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 1995 r., SA/Łd 2424/94, ONSA 1996, nr 2, poz. 80, LEX nr 23866; wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2003 r., II SA 428/01, LEX nr 137801). Sytuacja taka może istnieć już od początku postępowania (bezprzedmiotowość pierwotna) albo wystąpić dopiero w jego trakcie (bezprzedmiotowość wtórna). Bezprzedmiotowość o charakterze pierwotnym stanowi podstawę odmowy wszczęcia postępowania (art. 61a k.p.a.) i zasadniczo już na tym etapie powinna być uwzględniana. W przypadku jednak wadliwego wszczęcia postępowania w warunkach bezprzedmiotowości pierwotnej, organ zobligowany będzie takie postępowanie umorzyć na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. Bezprzedmiotowość może mieć charakter podmiotowy (np.: śmierć strony w sprawie dotyczącej praw osobistych, utrata przez organ kompetencji do załatwienia sprawy), jak i przedmiotowy (np.: usunięcie drzewa w trakcie postępowania w sprawie zezwolenia na jego usunięcie, cofnięcie przez inwestora wniosku o ustalenie warunków zabudowy, brak przepisu prawa pozwalającego rozstrzygnąć żądanie). Może ona również dotyczyć jedynie części sprawy (np. usunięcie jednego z dwóch drzew w trakcie postępowania w sprawie zezwolenia na ich usunięcie). Bezprzedmiotowości nie należy natomiast utożsamiać z brakiem prawnych przesłanek do pozytywnego dla strony rozstrzygnięcia sprawy (wyrok NSA z dnia 16 stycznia 1992 r., SA 1289/91, ONSA 1992, nr 1, poz. 17, LEX nr 10257).