Moraczewski Marcin, Nałożenie kary pieniężnej za niewydanie w terminie decyzji lokalizacyjnej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.
Autorzy:

Nałożenie kary pieniężnej za niewydanie w terminie decyzji lokalizacyjnej

Nałożenie kary pieniężnej za niewydanie w terminie decyzji lokalizacyjnej

Nałożenie kary pieniężnej za niewydanie w terminie decyzji lokalizacyjnej

Obowiązujące od dnia 17 lipca 2010 r. przepisy art. 51 ust. 2–2c u.p.z.p., wprowadzają szczególną sankcję za bezczynność organu właściwego dla wydania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. W razie niewydania przez właściwy organ decyzji w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku przez stronę, organ wyższego stopnia (z reguły będzie nim wojewoda) wymierza organowi właściwemu do wydania decyzji, w drodze postanowienia (na które przysługuje zażalenie), karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Ratio legis nowelizacji, która wprowadziła dyscyplinowanie organu w zakresie terminu rozpatrzenia sprawy poprzez kary pieniężne, było usprawnienie i przyspieszenie procesu decyzyjnego i likwidacja barier inwestycyjnych w przypadku, często kluczowych, inwestycji celu publicznego.

Nałożenie kary pieniężnej za niewydanie w terminie decyzji lokalizacyjnej minister właściwy do spraw budownictwa minister właściwy do spraw budownictwa doręczenie (odebranie) zażalenia rozstrzygnięcie zażalenia organ organ możliwe zachowanie organu uiszczenie kary wniesienie zażalenia nieuiszczenie kary doręczenie postanowienia organ wyższego stopnia organ wyższego stopnia stwierdzenie naruszenia terminu do wydania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego ocena przyczyn opóźnienia zakończenie procedowania postanowienie o wymierzeniu kary wniesienie zażalenia nie zawiesza obowiązku uiszczenia kary niezawiniona zawiniona

Krok: stwierdzenie naruszenia terminu do wydania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego

Ustawą z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci komunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675) zmieniono brzmienie art. 51 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz dodano ustępy od 2a do 2c. Na mocy powyższej nowelizacji (obowiązującej od dnia 17 lipca 2010 r.), zobowiązano organ właściwy dla wydania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, do wydania rozstrzygnięcia w sprawie, w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku przez stronę. Ustawodawca, za niedotrzymanie przez organ powyższego terminu, wprowadził sankcję w postaci kary pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Regulacja ta stanowi lex specialis w odniesieniu do przepisów art. 36 i art. 37 k.p.a., normujących kwestie niezałatwienia spraw administracyjnych w ustawowych terminach.

Organem uprawnionym do nałożenia kary pieniężnej, w myśl art. 51 ust. 2 u.p.z.p., jest organ wyższego stopnia nad organem właściwym dla wydania decyzji lokalizacyjnej, przy czym art. 51 ust. 2a u.p.z.p. stanowi, iż organem wyższego stopnia w tych sprawach jest wojewoda. Artykuł 51 ust. 2a u.p.z.p. stanowi wyjątek od zasady określonej w art. 17 pkt 1 k.p.a., w myśl której, organami wyższego stopnia w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego (które wydają decyzje lokalizacyjne) są samorządowe kolegia odwoławcze.

Należy zaznaczyć, iż przepis art. 51 ust. 2a u.p.z.p. budzi poważne wątpliwości, z uwagi na brzmienie art. 51 ust. 1 pkt 3 u.p.z.p., który stanowi, iż organem właściwym do wydania decyzji lokalizacyjnej dotyczącej terenów zamkniętych jest właśnie wojewoda, co więcej, przepis art. 51 ust. 2 u.p.z.p. nie wyłącza stosowania kar pieniężnych w odniesieniu do wojewody, jako organu wydającego decyzje lokalizacyjne. Nie sposób przyjąć więc, że organem wyższego stopnia dla organu, który wydaje decyzje lokalizacyjne, może być ten sam organ. W związku z powyższym, należy uznać, iż w odniesieniu do decyzji wydanych przez wojewodę, organem wyższego stopnia, władnym wymierzyć karę pieniężną za zwłokę w wydaniu decyzji lokalizacyjnej będzie, w myśl art. 17 pkt 2 k.p.a. - minister właściwy do spraw budownictwa.

Postępowanie w przedmiocie ukarania organu za wydanie decyzji lokalizacyjnej po terminie wszczyna się po wydaniu decyzji lokalizacyjnej - dopiero wtedy możliwe jest ustalenie rozmiaru opóźnienia organu, a tym samym ustalenie wysokości należnej kary pieniężnej. Organ, który wydał decyzję w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego uzyskuje wówczas przymiot strony postępowania w sprawie o wymierzenie kary.

W pierwszej kolejności badaniu podlega zachowanie 65-dniowego terminu na załatwienie sprawy. Termin ten, co wynika wprost z przepisu art. 51 ust. 2 u.p.z.p., liczy się od dnia wpływu wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej.

Warto w tym miejscu wskazać na pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażony w wyroku z dnia 29 czerwca 2011 r. II OSK 1197/10, zapadłym wprawdzie na gruncie prawa budowlanego (art. 35 ust. 6), jakkolwiek w odniesieniu do komentowanego przepisu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, pogląd ów wydaje się trafny i aktualny, z uwagi na podobieństwo obu regulacji. W powyższym wyroku NSA stwierdził, iż w razie przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji wskutek złożonego odwołania od decyzji, sankcja w postaci kary finansowej za niewydanie decyzji w terminie, powinna być stosowana zarówno przy pierwszym, jak i przy ponownym rozpoznawaniu sprawy przez organ - wówczas 65-dniowy termin rozpoczyna swój bieg w dacie zwrotu akt sprawy przez organ odwoławczy.

Przepisy art. 51 ust. 2-2c u.p.z.p. nie określają trybu postępowania właściwego dla nakładania kary w nich wskazanej. Zgodnie z dominującym w piśmiennictwie poglądem, użycie przez ustawodawcę sformułowania, że nałożenie kary następuje w formie postanowienia, wskazuje pośrednio, że właściwy jest tryb administracyjny, określony przepisami k.p.a., a tym samym zachodzi konieczność przeprowadzenia całej procedury określonej w k.p.a., właściwej dla merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy co do istoty, zakończonego nie decyzją, ale postanowieniem (por. I. Zachariasz [w:] I. Zachariasz, H. Izdebski (red.), Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz do art. 51, Lex 2013).

Krok: ocena przyczyn opóźnienia

W razie stwierdzenia wydania decyzji lokalizacyjnej z naruszeniem 65-dniowego terminu, organ wyższego stopnia powinien ocenić przyczyny opóźnienia. W myśl art. 51 ust. 2c u.p.z.p. do 65-dniowego terminu wyznaczonego na wydanie decyzji lokalizacyjnej, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. W praktyce, znamienna wydaje się być przesłanka dotycząca przyczyn niezależnych od organu. Jako przykład takiej sytuacji wskazać należy zwłaszcza: potrzebę zwrócenia się do biegłego lub biegłych o wydanie opinii, której zakres jest obszerny, czy też wystąpienie problemów (bez zawinienia po stronie organu) odnośnie ustalenia wszystkich stron postępowania w przedmiocie wydania decyzji lokalizacyjnej. Przepis art. 51 ust. 2c u.p.z.p., podobnie zresztą jak analogiczny przepis art. 35 ust. 8 p.b., budzi szereg kontrowersji i trudności praktycznych. Wątpliwości rodzi zwłaszcza kwestia zaliczenia do 65-dniowego terminu, okresu zawieszenia postępowania, w przypadku, gdy postanowienie o zawieszeniu postępowania zostało uchylone, jako niezasadne lub niezgodne z prawem.