Fajgielski Paweł, Nakładanie administracyjnych kar pieniężnych

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 25 maja 2018 r.
Autor:

Nakładanie administracyjnych kar pieniężnych

Nakładanie administracyjnych kar pieniężnych

Nakładanie administracyjnych kar pieniężnych stanowi nowe uprawnienie przyznane organowi nadzorczemu na mocy przepisów unijnego rozporządzenia o ochronie danych. W przepisie art. 83 rozporządzenia nr 2016/679 zostały określone zasady odnoszące się do nakładania kar, przesłanki jakie powinien wziąć pod uwagę organ nadzorczy, rozstrzygając o nałożeniu kary, górne granice wysokości administracyjnych kar pieniężnych oraz delegacja dla prawodawcy krajowego do rozstrzygnięcia, czy administracyjne kary pieniężne mogą być nakładane na organy publiczne. Polski prawodawca skorzystał z możliwości odmiennego ukształtowania przepisów w tym zakresie, obniżając górne granice wysokości administracyjnych kar pieniężnych, jakie organ nadzorczy może nakładać na podmioty publiczne. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nakłada administracyjną kare pieniężną w formie decyzji administracyjnej. Od takiej decyzji strona może się odwołać do sądu administracyjnego.

Nakładanie administracyjnych kar pieniężnych Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ustalenie maksymalnej wysokości kary, jaka może być nałożona na podmiot publiczny ustalenie maksymalnej wysokości kary, jaka może być nałożona na podmiot prywatny ustalenie wysokości administracyjnej kary pieniężnej wydanie decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej stwierdzenie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych ocena okoliczności naruszenia przepisów o ochronie danych stwierdzenie czy nałożenie administracyjnej kary pieniężnej jest zasadne nienałożenie administracyjnej kary pieniężnej ocena na jaki podmiot ma być nałożona administracyjna kara pieniężna nie tak podmiot publiczny podmiot prywatny

Krok: stwierdzenie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych

Jeżeli organ nadzorczy stwierdzi naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych (zarówno przepisów unijnego rozporządzenia, jak i przepisów krajowych), to powinien wszcząć postępowanie zmierzające do nałożenia administracyjnej kary pieniężnej.

Krok: ocena okoliczności naruszenia przepisów o ochronie danych

Prawodawca unijny w art. 83 ust. 2 rozporządzenia nr 2016/679 określił, jakie okoliczności powinien rozważyć organ nadzorczy, rozstrzygając o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej i o jej wysokości.

Decydując, czy nałożyć administracyjną karę pieniężną, oraz ustalając jej wysokość, zwraca się w każdym indywidualnym przypadku należytą uwagę na:

a) charakter, wagę i czas trwania naruszenia przy uwzględnieniu charakteru, zakresu lub celu danego przetwarzania, liczby poszkodowanych osób, których dane dotyczą, oraz rozmiaru poniesionej przez nie szkody;

b) umyślny lub nieumyślny charakter naruszenia;

c) działania podjęte przez administratora lub podmiot przetwarzający w celu zminimalizowania szkody poniesionej przez osoby, których dane dotyczą;

d) stopień odpowiedzialności administratora lub podmiotu przetwarzającego z uwzględnieniem środków technicznych i organizacyjnych wdrożonych przez nich na mocy art. 25 i art. 32 rozporządzenia;

e) wszelkie stosowne wcześniejsze naruszenia ze strony administratora lub podmiotu przetwarzającego;

f) stopień współpracy z organem nadzorczym w celu usunięcia naruszenia oraz złagodzenia jego ewentualnych negatywnych skutków;

g) kategorie danych osobowych, których dotyczyło naruszenie;

h) sposób, w jaki organ nadzorczy dowiedział się o naruszeniu, w szczególności, czy i w jakim zakresie administrator lub podmiot przetwarzający zgłosili naruszenie;

i) jeżeli wobec administratora lub podmiotu przetwarzającego, których sprawa dotyczy, zostały wcześniej zastosowane w tej samej sprawie środki, o których mowa w art. 58 ust. 2 rozporządzenia - przestrzeganie tych środków;

j) stosowanie zatwierdzonych kodeksów postępowania na mocy art. 40 lub zatwierdzonych mechanizmów certyfikacji na mocy art. 42 rozporządzenia; oraz

k) wszelkie inne obciążające lub łagodzące czynniki mające zastosowanie do okoliczności sprawy, takie jak osiągnięte bezpośrednio lub pośrednio w związku z naruszeniem korzyści finansowe lub uniknięte straty.