Niewiadomski Zygmunt, Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2013 r.
Autorzy:

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Rygor natychmiastowej wykonalności odnosi się wyłącznie do decyzji organu pierwszej instancji. Zamieszczenie rozstrzygnięcia o nadaniu tego rygoru w treści samej decyzji powoduje, że staje się on jej składnikiem i wywołuje ten skutek, iż decyzja nieostateczna staje się natychmiast wykonalna i stanowi tytuł wykonawczy (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 grudnia 2014 r., II OSK 1677/14, LEX nr 1772399).

Przepis art. 17 ust. 1 specustawy drogowej stanowi regulację lex specialis w stosunku do przepisów k.p.a., w szczególności art. 108 k.p.a., regulujących procedurę nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji administracyjnej. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej jest możliwe jedynie na wniosek zarządcy drogi. Ustawodawca nie dopuszcza w tym przypadku działania organu administracyjnego z urzędu. Norma prawna wskazuje dwie alternatywne przesłanki nadania rygoru natychmiastowej wykonalności ZRID. Wnioskodawca jest zobligowany dowieść we wniosku, że za nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności przemawia interes społeczny lub gospodarczy (F.M. Elżanowski, Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz, komentarz do art. 17, WK 2012).

Rygor natychmiastowej wykonalności na podstawie art. 17 ust. 1 specustawy drogowej organ może nadać decyzji nieostatecznej oraz decyzji o zwolnieniu na realizację inwestycji drogowej, która wprawdzie uzyskała przymiot ostateczności, lecz - z uwagi na termin określony w art. 16 ust. 2 specustawy drogowej - nie może być jeszcze wykonana. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 marca 2015 r., II OSK 1718/14, LEX nr 1775425).

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) organ administracyjny organ administracyjny czy przemawia za tym interes społeczny? odmowa nadania rygoru natychmiastowej wykonalności czy przemawia za tym interes gospodarczy? nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności pozostawienie wniosku bez rozpoznania badanie charakteru decyzji ws. ZRID niedopuszczalność nadania rygoru natychmiastowej wykonalności badanie wystąpienia przesłanek do nadania rygoru natychmiastowej wykonalności odebranie wniosku badanie właściwości organu przekazanie według właściwości badanie wymogów formalnych wniosku zarządca drogi zarządca drogi wniesienie wniosku tak nie tak nie ostateczna nieostateczna niewłaściwy właściwy nie spełnia spełnia

Krok: wniesienie wniosku

Uprawnionym do wniesienia wniosku w sprawie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest zarządca drogi, której wniosek dotyczy. Formę, w jakiej wniosek w tej sprawie powinien być wniesiony, określa przepis art. 63 § 1 k.p.a. Wniosek o nadanie rygoru wykonalności może być wniesiony zarówno we wniosku o wydanie ZRID, jak i jako odrębny wniosek (F.M. Elżanowski, Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz, komentarz do art. 17, WK 2012). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wniosek o nadanie rygoru wykonalności został złożony po wydaniu decyzji ZRID.

Krok: odebranie wniosku

Doręczenie wniosku w sprawie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji w sprawie ZRID stanowi moment wszczęcia postępowania administracyjnego w tej sprawie.