Jabłoński Andrzej, Nabór na wyższe stanowiska w służbie cywilnej

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 31 sierpnia 2013 r. do: 22 stycznia 2016 r.
Autorzy:

Nabór na wyższe stanowiska w służbie cywilnej

Nabór na wyższe stanowiska w służbie cywilnej

Nabór na wyższe stanowiska w służbie cywilnej

Wyższe stanowiska w służbie cywilnej obsadzane są w drodze naboru bądź w drodze przeniesienia lub oddelegowania w ramach korpusu służby cywilnej. Zgodnie z art. 54 u.o.s.c. nabór jest otwarty i konkurencyjny. Procedura naboru powinna być jawna, transparentna, określać przejrzyste kryteria oceny kandydatów do pracy oraz gwarantować równy dostęp do zatrudnienia dla wszystkich kandydatów. Celem otwartego i konkurencyjnego naboru jest wyłonienie najlepszego kandydata do pracy, a tym samym zapewnienie profesjonalizmu kadr zatrudnionych na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej.

Nabór na wyższe stanowiska w służbie cywilnej przełożony przełożony otrzymanie listy kandydatów i protokołu wybranie kandydata zespół zespół określenie profilu kompetencyjnego kandydata i opisu stanowiska rozpoczęcie prac zespołu rozstrzygnięcie naboru sporządzenie protokołu przekazanie listy kandydatów i protokołu napływ aplikacji od kandydatów selekcja kandydatów opublikowanie ogłoszenia upływ terminu do składania dokumentów ocena wymogów formalnych zgłoszeń Szef Służby Cywilnej, Dyrektor generalny urzędu Szef Służby Cywilnej, Dyrektor generalny urzędu oddelegowanie obsadzenie stanowiska przeniesienie ogłoszenie o wynikach inny sposób obsadzenia stanowiska czy istnieje potrzeba przeprowadzenia naboru? zwolnienie/utworzenie stanowiska powołanie zespołu tylko stanowiska zastępców inne poza stanowiskiem dyrektora generalnego urzędu tak nie

Krok: zwolnienie/utworzenie stanowiska

Zgodnie z art. 60 Konstytucji RP obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach. Realizacji tej zasady służy sformalizowana procedura naboru. W myśl przepisu art. 6 u.o.s.c. każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty i konkurencyjny. Podkreśla to także art. 54 ust. 1 u.o.s.c., zgodnie z którym obsadzenie wyższego stanowiska w służbie cywilnej następuje w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.

Zakres podmiotowy omawianej tu procedury wyznacza art. 52 u.o.s.c. Zgodnie z tym przepisem wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej są stanowiska:

1) dyrektora generalnego urzędu;

2) kierującego departamentem lub komórką równorzędną w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierującego wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim, a także zastępcy tych osób;

3) wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcy;

4) kierującego komórką organizacyjną w Biurze Nasiennictwa Leśnego, a także zastępcy tej osoby.

Przeprowadzenia naboru na wyżej wymienione stanowiska jest obowiązkowe, za wyjątkiem 2 sytuacji przewidzianych w art. 54 ust. 2-4 u.o.s.c. Zgodnie z tymi przepisami nabór nie będzie potrzebny wtedy, gdy stanowisko zostało obsadzone w drodze przeniesienia lub w drodze oddelegowania członka korpusu służby cywilnej.

Ważne!

Aktualnie obowiązująca ustawa o służbie cywilnej nie dopuszcza możliwości obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej w drodze powierzenia pełnienia obowiązków (art. 54 ust. 6 u.o.s.c.).

Nabór powinien być przeprowadzony na podstawie kryteriów merytorycznych w otwartym i sprawiedliwym postępowaniu o charakterze konkurencyjnym, bez jakiejkolwiek dyskryminacji (A. Dubowik, Nowe zasady naboru do służby cywilnej a zasada równego dostępu obywateli do służby publicznej, PiZS 2006, nr 2, s. 19.). W literaturze (W. Drobny, M. Mazuryk, P. Zuzankiewicz, Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz, teza 4 do art. 54) podnosi się, że otwartość naboru oznacza powszechność, jawność i równość ubiegania się o zatrudnienie na wyższym stanowisku w służbie cywilnej oraz obowiązek upowszechniania informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej i wyników naborów. Konkurencyjność naboru oznacza procedurę, w wyniku której na wyższym stanowisku w służbie cywilnej zostanie zatrudniona osoba, która spośród wszystkich kandydatów daje najlepsze gwarancje wykonywania zadań w sposób umożliwiający realizację celów wyznaczonych zarówno dla tego stanowiska, jak i danego urzędu.

Ważne!

Nabór przeprowadza się niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających obsadzenie stanowiska (art. 54 ust. 1 u.o.s.c.).

Pojęcie „niezwłocznie” może pozostawiać pewną swobodę interpretacyjną, dlatego też w literaturze postuluje się, by ustawodawca określił maksymalny termin do rozpoczęcia naboru (K. Rączka, Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz, s. 54). Przyjąć należy, że nabór powinien rozpocząć się bez zbędnej zwłoki, a więc w możliwie najszybszym terminie, wynikającym z okoliczności uzasadniających obsadzenie stanowiska, uwzględniającym zarówno potrzeby kadrowe urzędu, jak i dobro oraz interes służby cywilnej (W. Drobny, M. Mazuryk, P. Zuzankiewicz, Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz, teza 2 do art. 54.).

Zasady naboru na wyższe stanowisko w służbie cywilnej zostały przez ustawodawcę określone dość ogólnie, co stwarza ryzyko daleko idącej dowolności w trakcie przeprowadzania naboru (K. Rączka, W. Drobny, M. Mazuryk, P. Zuzankiewicz, Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz, teza 2 do art. 52, s. 228). Brak szczegółowej regulacji prawnej stwarza trudności w stworzeniu jednolitej procedury postępowania. W celu wypełnienia tej luki opracowane zostały tzw. Rekomendacje Szefa Służby Cywilnej dotyczące przeprowadzania naboru na wyższe stanowiska w służbie cywilnej (http://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/rekomendacje_ssc_23_06_091.pdf), które nie mają jednak charakteru wiążących przepisów prawa.

Krok: powołanie zespołu

Nabór na wyższe stanowisko w służbie cywilnej przeprowadza zespół liczący:

1) co najmniej 5 członków korpusu służby cywilnej, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów - w przypadku naboru na stanowisko dyrektora generalnego urzędu i wojewódzkiego lekarza weterynarii;

2) co najmniej 3 członków korpusu służby cywilnej, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów - w przypadku naboru na pozostałe wyższe stanowiska w służbie cywilnej.

Zespół powołuje:

1) Szef Służby Cywilnej - w przypadku naboru na stanowisko dyrektora generalnego urzędu;

2) dyrektor generalny urzędu - w przypadku naboru na stanowiska: kierującego departamentem lub komórką równorzędną w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierującego wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim, a także zastępcy tych osób;

3) Główny Lekarz Weterynarii - w przypadku naboru na stanowiska wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcy;

4) dyrektor Biura Nasiennictwa Leśnego - w przypadku naboru na stanowisko kierującego komórką organizacyjną w Biurze Nasiennictwa Leśnego, a także zastępcy tej osoby.