Grzegorczyk Tomasz, Kontrola formalna kasacji - postępowanie przedkasacyjne dotyczące strony

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 lipca 2015 r.
Autorzy:

Kontrola formalna kasacji - postępowanie przedkasacyjne dotyczące strony

Kontrola formalna kasacji - postępowanie przedkasacyjne dotyczące strony

Kontrola formalna kasacji - postępowanie przedkasacyjne dotyczące strony

Postępowanie przedkasacyjne odnosi się wyłącznie do kasacji pochodzącej od stron. Jest ono przeprowadzane przez prezesa sądu odwoławczego, w którym zapadł kwestionowany wyrok. Postępowanie przedkasacyjne ma charakter formalny, bowiem skupia się na ocenie tego, czy kasacja spełnia wymagania stawiane przez kodeks postępowania karnego. Kontrola dokonywana przez prezesa sądu odwoławczego nie obejmuje natomiast zasadności podniesionych zarzutów.

Kontrola formalna kasacji - postępowanie przedkasacyjne dotyczące strony strona strona nieuzupełnienie braków formalnych kasacji w terminie uzupełnienie braków formalnych kasacji możliwa reakcja odebranie wezwania do usunięcia braków prezes sądu odwoławczego prezes sądu odwoławczego wezwanie wnoszącego kasację do uzupełnienia braków w ciągu 7 dni zarządzenie o odmowie przyjęcia kasacji odebranie uzupełnionej kasacji otrzymanie kasacji kontrola formalna kasacji upływ terminu na uzupełnienie braków zarządzenie o przyjęciu kasacji oczekiwanie na reakcję strony stwierdzenie braków usuwalnych kasacja spełnia wymagania stwierdzenie braków nieusuwalnych 7 dni

Krok: otrzymanie kasacji

Krok: kontrola formalna kasacji

Prezes sądu odwoławczego dokonuje kontroli formalnej kasacji, która obejmuje: spełnienie przez kasację wymogów formalnych, sporządzenie i podpisanie jej przez obrońcę lub pełnomocnika oraz należyte jej opłacenie, dopuszczalność kasacji, legitymację podmiotu wnoszącego kasację, dochowanie 30-dniowego terminu do wniesienia kasacji, podniesienie w kasacji zarzutów stanowiących jej podstawę.

Braki formalne kasacji mają charakter usuwalny i nieusuwalny. Braki usuwalne to:

– niezachowanie wymagań pisma procesowego (art. 119 k.p.k.),

– brak wskazania na czym polega zarzucane uchybienie (art. 526 § 1 k.p.k.),

– niezachowanie przymusu obrończo – pełnomocniczego c (art. 526 § 2 k.p.k.),

– nieuiszczenie opłaty kasacyjnej (art. 527 k.p.k.).

Braki nieusuwalne to:

– wniesienie kasacji przez podmiot nieuprawniony,

– wniesienie kasacji po terminie,

– brak po stronie wnoszącego kasację gravamen,

– skierowanie kasacji przez stronę przeciw wyrokowi sądu pierwszej instancji, który nie był przez nią zaskarżony,

– wniesienie kasacji od orzeczenia SN, zapadłego po rozpoznaniu kasacji,

– wniesienie kasacji po raz kolejny przez ten sam podmiot w stosunku do tego samego orzeczenia i od tego samego orzeczenia,

– wniesienie kasacji wbrew zakazom przewidzianym w art. 523 § 2 i 3 k.p.k.

W sytuacji pojawienia się braków formalnych usuwalnych prezes sądu wzywa wnoszącego kasację do ich usunięcia w terminie 7 dni (art. 120 k.p.k.). W razie wystąpienia braków formalnych nieusuwalnych prezes sądu od razu podejmuje zarządzenie o odmowie przyjęcia kasacji. Prezes sądu jest uprawniony jedynie do badania wymagań formalnych, natomiast w tzw. postępowaniu okołokasacyjnym brak jest jakichkolwiek podstaw do badania kasacji pod kątem merytorycznym. Podstawę taką daje dopiero stwierdzenie, iż wniesiona kasacja, jako spełniająca określone prawem wymogi, podlega rozpoznaniu. W ramach kontroli formalnej prezes sądu jest upoważniony do kontroli spełnienia formalnych warunków dopuszczalności kasacji, a także sprawdzenia, czy w kasacji zostały wymienione zarzuty objęte dyspozycją art. 439 k.p.k. lub inne rażące naruszenie prawa, które mogło mieć istotny wpływ na treść orzeczenia. Kontrola ta nie może mieć charakteru merytorycznego, w szczególności nie może polegać na sprawdzeniu, czy podniesione w kasacji zarzuty zostały sformułowane w sposób poprawny lub wyczerpujący.