Kubiak Marcin, Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 19 września 2020 r.
Autorzy:

Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie

Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie

Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie

Prawo budowlane przewiduje nałożenie kary pieniężnej na organ administracji architektoniczno-budowlanej, który dopuścił się zwłoki w wydaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę. Unormowanie art. 35 ust. 6 p.b. chroni interes inwestora, dyscyplinując organy do efektywnego działania. Celem jest wyeliminowanie przypadków nieuzasadnionego wydłużania postępowania związanego z wydawaniem pozwolenia na budowę.

Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie GINB GINB rozstrzygnięcie środka odwoławczego odebranie środka odwoławczego organ administracji architektoniczno-budowlanej organ administracji architektoniczno-budowlanej wniesienie środka odwoławczego nieuiszczenie kary uiszczenie kary możliwe reakcje organu odebranie (doręczenie) postanowienia organ wyższego stopnia organ wyższego stopnia czy wniosek dotyczy przedsięwzięcia podlegającego ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000? stwierdzenie naruszenia terminu przy wydawaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę ocena przyczyn zwłoki odstąpienie od dalszego procedowania postanowienie o wymierzeniu kary nie tak niezawiniona zawiniona

Krok: stwierdzenie naruszenia terminu przy wydawaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę

Postępowanie w sprawie wymierzenia kary za wydanie po terminie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę może być wszczęte dopiero po wydaniu decyzji, bowiem wcześniej nie byłoby możliwe ustalenie okresu zwłoki, od czego zależy bezpośrednio wysokość wymierzanej kary. W postępowaniu w sprawie wymierzenia kary stroną postępowania staje się organ załatwiający wniosek o pozwolenie na budowę. W kwestiach nieuregulowanych w art. 35 ust. 6–8 p.b. stosowane są przepisy k.p.a., chociaż istnieje również stanowisko przeciwne, zgodnie z którym art. 35 ust. 6–8 p.b. stanowią odrębną od k.p.a., kompletną regulację prawną (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 lipca 2009 r., II OSK 1118/08).

Termin 65 dni na załatwienie sprawy liczy się od dnia wpływu wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 35 ust. 6 p.b. (wyrok NSA z dnia 5 marca 2009 r., II OSK 305/08). W przypadku przekroczenia tego terminu, organ wyższego stopnia wymierza organowi prowadzącemu postępowanie karę, w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki.

Jak ocenił NSA w wyroku z dnia 29 czerwca 2011 r., II OSK 1197/10, ze względów celowościowych uprawnione jest założenie, że sankcja przewidziana za nieterminowe rozpoznanie wniosku o pozwolenie na budowę powinna być stosowana zarówno przy pierwszym, jak i przy ponownym rozpoznawaniu sprawy przez organ architektoniczno-budowlany, w razie gdy organ odwoławczy uchylił zaskarżone postanowienie i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. 65-dniowy termin rozpoczyna wówczas swój bieg w dacie zwrotu akt sprawy przez organ odwoławczy.

W przypadku realizacji inwestycji kolejowej termin na wydanie decyzji wynosi 45 dni a inwestycji zlokalizowanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej, służących bezpieczeństwu i obronności państwa – 30 dni (art. 35 ust. 6 pkt 2 i 3 p.b.).

Krok: czy wniosek dotyczy przedsięwzięcia podlegającego ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000?

Termin 65 dni nie obowiązuje w sprawach pozwoleń na budowę wydawanych dla przedsięwzięć podlegających ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 (art. 35 ust. 6a p.b.). W tych postępowaniach przekroczenie terminów, określonych w art. 35 § 3 k.p.a., nie jest zatem zagrożone ww. karą.