Kubiak Marcin, Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie
Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie
Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie
Kara za wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę po terminie
Prawo budowlane przewiduje nałożenie kary pieniężnej na organ administracji architektoniczno-budowlanej, który dopuścił się zwłoki w wydaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę. Unormowanie art. 35 ust. 6 p.b. chroni interes inwestora, dyscyplinując organy do efektywnego działania. Celem jest wyeliminowanie przypadków nieuzasadnionego wydłużania postępowania związanego z wydawaniem pozwolenia na budowę.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: stwierdzenie naruszenia terminu przy wydawaniu decyzji w sprawie pozwolenia na budowę
Postępowanie w sprawie wymierzenia kary za wydanie po terminie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę może być wszczęte dopiero po wydaniu decyzji, bowiem wcześniej nie byłoby możliwe ustalenie okresu zwłoki, od czego zależy bezpośrednio wysokość wymierzanej kary. W postępowaniu w sprawie wymierzenia kary stroną postępowania staje się organ załatwiający wniosek o pozwolenie na budowę. W kwestiach nieuregulowanych w art. 35 ust. 6–8 p.b. stosowane są przepisy k.p.a., chociaż istnieje również stanowisko przeciwne, zgodnie z którym art. 35 ust. 6–8 p.b. stanowią odrębną od k.p.a., kompletną regulację prawną (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 lipca 2009 r., II OSK 1118/08).
Termin 65 dni na załatwienie sprawy liczy się od dnia wpływu wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 35 ust. 6 p.b. (wyrok NSA z dnia 5 marca 2009 r., II OSK 305/08). W przypadku przekroczenia tego terminu, organ wyższego stopnia wymierza organowi prowadzącemu postępowanie karę, w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki.
Jak ocenił NSA w wyroku z dnia 29 czerwca 2011 r., II OSK 1197/10, ze względów celowościowych uprawnione jest założenie, że sankcja przewidziana za nieterminowe rozpoznanie wniosku o pozwolenie na budowę powinna być stosowana zarówno przy pierwszym, jak i przy ponownym rozpoznawaniu sprawy przez organ architektoniczno-budowlany, w razie gdy organ odwoławczy uchylił zaskarżone postanowienie i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. 65-dniowy termin rozpoczyna wówczas swój bieg w dacie zwrotu akt sprawy przez organ odwoławczy.
W przypadku realizacji inwestycji kolejowej termin na wydanie decyzji wynosi 45 dni a inwestycji zlokalizowanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej, służących bezpieczeństwu i obronności państwa – 30 dni (art. 35 ust. 6 pkt 2 i 3 p.b.).
Krok: czy wniosek dotyczy przedsięwzięcia podlegającego ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000?
Termin 65 dni nie obowiązuje w sprawach pozwoleń na budowę wydawanych dla przedsięwzięć podlegających ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 (art. 35 ust. 6a p.b.). W tych postępowaniach przekroczenie terminów, określonych w art. 35 § 3 k.p.a., nie jest zatem zagrożone ww. karą.