Niewiadomski Zygmunt, Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 24 czerwca 2020 r.
Autorzy:

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium

Instytucja dyskusji publicznej stanowi, obok możliwości składania uwag i wniosków do projektu studium oraz dostępu do informacji o toczącym się postępowaniu, instrument urzeczywistniający zasadę partycypacji społeczeństwa w procedurze przyjęcia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustawodawca nie definiuje pojęcia dyskusji publicznej. Nie reguluje także bliżej tej instytucji. Wymaga jednakże, aby została przeprowadzona w trakcie procedury uchwalania studium oraz aby udokumentowano jej przebieg poprzez sporządzenie protokołu z jej przebiegu. Protokół musi być sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233) - dalej r.z.p.s.u.k.z. Nie oznacza to bynajmniej konieczności poprzestania na jednorazowym zebraniu odbytym w wyznaczonym terminie. Dyskusję publiczną zobowiązany jest zorganizować i przeprowadzić wójt, burmistrz lub prezydent miasta i to on decyduje o formie jej przeprowadzenia (T. Bąkowski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Kantor Wydawniczy Zakamycze 2004, s. 72). Bez wątpienia jednak dyskusja nad rozwiązaniami przyjętymi w studium musi mieć charakter publiczny, czyli otwarty dla każdego kto chce w niej wziąć udział (wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2006 r., II OSK 277/06, LEX nr 266913, teza 1). Ustawodawca nie wprowadza ograniczeń podmiotowych jeżeli idzie o uczestników dyskusji publicznej, co w konsekwencji oznacza, iż mogą w niej uczestniczyć wszyscy zainteresowani zarówno mieszkańcy gminy, jak i osoby spoza kręgu mieszkańców (Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2004, s. 118–119).

Ustawodawca nie ogranicza władz gminy, co do liczby dyskusji publicznych przeprowadzanych w trakcie procesu planistycznego, wymaga jedynie, aby zorganizowano co najmniej jedno tego rodzaju spotkanie.

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium wójt, burmistrz, prezydent miasta wójt, burmistrz, prezydent miasta zawiadomienie o przeprowadzeniu dyskusji publicznej nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium wyłożenie projektu studium do publicznego wglądu przeprowadzenie dyskusji publicznej sporządzenie protokołu z przeprowadzonej dyskusji publicznej

Krok: wyłożenie projektu studium do publicznego wglądu

Wyłożenie projektu studium do publicznego wglądu jest czynnością faktyczną, Organ wykonawczy gminy, który proceduje projekt studium jest zobowiązany zawiadomić o wyłożeniu projektu zgodnie z regułami określonymi w treści art. 11 pkt 1 u.p.z.p.

Krok: zawiadomienie o przeprowadzeniu dyskusji publicznej nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium

O terminie lub terminach, w których przeprowadzona zostanie dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w studium zawiadamia w ogłoszeniu o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu organ sporządzający studium. Ogłoszenie winno być opublikowane w prasie miejscowej, poprzez obwieszczenie oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, a także w BIP na stronie internetowej urzędu gminy.