Dauter-Kozłowska Agnieszka, Doręczenie pisma w postępowaniu z udziałem wielu stron

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 5 października 2021 r.
Autorzy:

Doręczenie pisma w postępowaniu z udziałem wielu stron

Doręczenie pisma w postępowaniu z udziałem wielu stron

Doręczenie pisma w postępowaniu z udziałem wielu stron

Trudno zrozumieć ratio legis art. 40 § 3 k.p.a. Strony procesu administracyjnego mają bowiem ogólną możliwość ustanowienia spośród siebie pełnomocnika oraz ograniczenia zakresu pełnomocnictwa do określonych czynności, np. doręczeń (zob. art. 32 i art. 33 § 1 k.p.a.). Nie może zatem dziwić znikome znaczenie praktyczne omawianej regulacji.

Doręczenie pisma w postępowaniu z udziałem wielu stron organ organ doręczenie wszystkim stronom konieczność doręczenia pisma wielu stronom czy wskazano stronę upoważnioną do odbioru pism ? doręczenie upoważnionej stronie tak nie

Krok: konieczność doręczenia pisma wielu stronom

Pisma doręcza się stronie (art. 40 § 1 k.p.a.). Reguła ta ma charakter ogólny i znajduje zastosowanie bez względu na to, czy w postępowaniu występuje jedna czy wiele stron. Przepis art. 40 § 3 in principio k.p.a. potwierdza jedynie zasadę, że w przypadku wielości stron organ zobowiązany jest doręczać pisma każdej ze stron.

Z dniem 5 października 2021 r., wraz z wejściem w życie ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2320; dalej „ustawa nowelizująca”) - zasadą jest obowiązek organu administracji publicznej doręczania pism na adres do doręczeń elektronicznych, chyba że doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu albo w siedzibie organu. W przypadku gdy powyższe nie będzie możliwe w związku z nieposiadaniem przez adresata adresu do doręczeń elektronicznych, organ doręczy pisma z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej albo przez swoich pracowników lub inne upoważnione osoby lub organy. Dopiero w sytuacji, kiedy niemożliwe będzie zarówno doręczenie elektroniczne z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, jak również skorzystanie z publicznej usługi hybrydowej, organ doręczy pisma przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.

Krok: czy wskazano stronę upoważnioną do odbioru pism ?

Szczególny rodzaj wyjątku od wynikającego z art. 40 § 1 k.p.a. obowiązku doręczania pism wszystkim stronom przewiduje § 3 in fine powołanego artykułu. Umożliwia on bowiem stronom wskazanie jednej z nich jako upoważnionej do odbioru pism. Upoważniona strona uzyskuje w wyniku tego status pełnomocnika do doręczeń, a więc do odbioru ze skutkiem prawnym korespondencji przeznaczonej nie tylko dla niej, ale i dla tych stron, które takiego upoważnienia jej udzieliły. Z językowej wykładni art. 40 § 3 k.p.a. wynika, że upoważnienie powinno być zawarte w złożonym przez dwie lub więcej stron podaniu zawierającym żądanie wszczęcia postępowania. Nie ma jednak przeciwwskazań, by strony skorzystały z tej możliwości w toku postępowania, a nawet w postępowaniu wszczętym z urzędu (J. Borkowski [w:] B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2008, s. 305; A. Wróbel [w:] M. Jaśkowska, A Wróbel, Komentarz aktualizowany do ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.00.98.1071), Lex/el. 2012, komentarz do art. 40).