Dauter-Kozłowska Agnieszka, Doręczenie pisma stronie, jej przedstawicielowi lub pełnomocnikowi
Doręczenie pisma stronie, jej przedstawicielowi lub pełnomocnikowi
Doręczenie pisma stronie, jej przedstawicielowi lub pełnomocnikowi
Doręczenie pisma stronie, jej przedstawicielowi lub pełnomocnikowi
Regulacja prawna dotycząca doręczeń pism stronie wykazuje ścisły związek z ogólną zasadą czynnego udziału strony w postępowaniu (art. 10 k.p.a.). W konsekwencji wszelkie uchybienia procesowe w tym zakresie podlegać będą ocenie właśnie przez pryzmat prawa strony do czynnego udziału w procesie. Kwestia poprawności wykonania wobec stron obowiązku doręczeń ma więc zawsze istotne znaczenie dla prawidłowości całego postępowania. Konieczne jest przy tym uwzględnienie, czy strona działa w postępowaniu osobiście, czy też za pośrednictwem przedstawiciela lub pełnomocnika. Należy pamiętać, że ideą instytucji przedstawicielstwa ustawowego i pełnomocnictwa jest udzielenie reprezentowanemu pomocy (podobnie SN w wyroku z dnia 9 września 1993 r., III ARN 45/93, OSNC 1994, nr 5, poz. 112, LEX nr 9590). Dlatego też pominięcie w zakresie doręczeń zastępcy procesowego strony równoznaczne będzie w skutkach prawnych z pominięciem jej samej.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: konieczność doręczenia pisma stronie
Najczęstszym adresatem doręczeń w postępowaniu administracyjnym jest oczywiście strona. Zasadniczo, korespondencja związana z postępowaniem powinna być kierowana bezpośrednio do strony, zaś w postępowaniu wielostronnym - do wszystkich stron (art. 40 § 1 in princ. k.p.a.). Wyjątki od tej zasady muszą wynikać z przepisów prawa.
Z dniem 5 października 2021 r., wraz z wejściem w życie ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2320; dalej „ustawa nowelizująca”) - zasadą jest obowiązek organu administracji publicznej doręczania pism na adres do doręczeń elektronicznych, chyba że doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu albo w siedzibie organu. W przypadku gdy powyższe nie będzie możliwe w związku z nieposiadaniem przez adresata adresu do doręczeń elektronicznych, organ doręczy pisma z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej albo przez swoich pracowników lub inne upoważnione osoby lub organy. Dopiero w sytuacji, kiedy niemożliwe będzie zarówno doręczenie elektroniczne z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, jak również skorzystanie z publicznej usługi hybrydowej, organ doręczy pisma przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.
Krok: czy strona jest znana z miejsca pobytu?
Istotną przeszkodą dla ciągłości postępowania stanowią sytuacje, gdy strona nie jest znana z miejsca pobytu. Stroną nieznaną z miejsca pobytu jest strona istniejąca, zindywidualizowana, czyli znana co do osoby, ale co do której brak wiadomości o miejscu jej pobytu (por. wyrok SN z dnia 23 września 1997 r., I CKU 117/97, Prokuratura i Prawo - Wkładka 1998, nr 3, poz. 31, LEX nr 32377). W takim przypadku organ z przyczyn faktycznych nie będzie mógł wykonać podstawowego obowiązku doręczania pism bezpośrednio stronie.