Bogusiak Marta, Dokonywanie zmian danych objętych wpisem w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody)
Dokonywanie zmian danych objętych wpisem w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody)
Dokonywanie zmian danych objętych wpisem w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody)
Dokonywanie zmian danych objętych wpisem w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody)
Procedura opisuje sposób zgłaszania do rejestru podmiotów leczniczych (rejestru wojewody) zmiany danych objętych wpisem do rejestru.
Procedura nie obejmuje natomiast analogicznego postępowania dotyczącego praktyk zawodowych przed okręgową radą lekarską ani okręgową izbą pielęgniarek i położnych.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: konieczność dokonania zmiany danych objętych wpisem do rejestru
Podjęcie decyzji o zmianie danych objętych wpisem do rejestru podmiotów leczniczych.
Zakres danych objętych wpisem określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (Dz. U. 2014 r., poz. 325, z późn. zm.). W razie zaistnienia zmiany danych, o których mowa w ww. rozporządzeniu, podmiot leczniczy jest zobligowany do ich zgłoszenia organowi rejestrowemu. Termin na dokonanie zgłoszenia wynosi 14 dni i jest liczony od daty powstania zmiany (art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej; tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 217, z późn. zm.) - dalej u.dz.l.
Organ prowadzący rejestr dokonuje zmiany wpisu w zakresie danych dotyczących podmiotu wykonującego działalność leczniczą wynikających z dostosowania treści wpisu do zmian niezależnych od tego podmiotu z urzędu (art. 107 ust. 1a u.dz.l.). W przypadku uchybienia terminowi organ prowadzący rejestr może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na podmiot leczniczy karę pieniężną w wysokości do dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności (art. 107 ust. 2 u.dz.l.). Na decyzję w sprawie kary pieniężnej przysługuje skarga do sądu administracyjnego (art. 107 ust. 11 u.dz.l.). Nałożona kara podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Krok: uchwała
Tryb wprowadzania zmian oraz forma, w jakiej zostanie wyrażona wola dokonania zmiany zależą od zakresu modyfikacji oraz od formy organizacyjnej, w jakiej działa podmiot leczniczy. Rozstrzygające znaczenie będą miały tu przepisy powszechnie obowiązujące oraz akty wewnętrzne, w oparciu o które działa podmiot (np. kodeks spółek handlowych i umowa spółki w przypadku podmiotu leczniczego działającego w formie spółki z o.o.).
Zwykle podjęcie decyzji będzie należało do kierownika (np. zmiana adresu miejsca udzielania świadczeń, utworzenie nowych komórek organizacyjnych), jednakże nie jest to regułą. Zależy to od rodzaju wprowadzanej zmiany - poszczególne decyzje mogą być zastrzeżone dla innych organów lub osób (np. zastrzeżenie w umowie spółki jawnej, na podstawie art. 43 k.s.h., że ograniczenie zakresu wykonywanej działalności leczniczej poprzez likwidację przedsiębiorstw wymaga zgody także wspólników wyłączonych od prowadzenia spraw spółki; zmiana nazwy podmiotu leczniczego - spółki z o.o. wymaga zmiany umowy podjętej w drodze uchwały wspólników).
Szczególne zasady dokonywania zmian dotyczą podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcą. W ich przypadku, zmiana danych regulowanych statutem należy do kompetencji podmiotu tworzącego i zwykle wymaga również zmiany statutu podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą. W statusie są bowiem zawarte następujące dane dotyczące działalności podmiotu (art. 42 ust. 2 i 3 u.dz.l.):
1) nazwa odpowiadająca rodzajowi i zakresowi udzielanych świadczeń zdrowotnych;
2) siedziba;
3) cele i zadania;
4) organy i struktura organizacyjna, w tym zadania, czas trwania kadencji i okoliczności odwołania członków rady społecznej przed upływem kadencji;
5) forma gospodarki finansowej;
6) ewentualne informacje dotyczące możliwości prowadzenia określonej, wyodrębnionej organizacyjnie działalności innej niż działalność lecznicza.