Skubiszak-Kalinowska Irena, Dokonanie wyboru doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 marca 2013 r. do: 27 lipca 2016 r.
Autorzy:

Dokonanie wyboru doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Dokonanie wyboru doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Dokonanie wyboru doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji

Jedną z pierwszych decyzji, którą musi podjąć koncesjodawca jest decyzja o zaangażowaniu doradców, ekspertów zewnętrznych. Praktyka wskazuje, iż zatrudnianie doradców jest w przypadku u.p.p.p. i u.k.r.b.u. niezbędne, ponieważ bez dodatkowego wsparcia ze strony specjalistów z wielu dziedzin powodzenie projektu, przez wzgląd na stopień skomplikowania przedsięwzięcia, nie jest wcale oczywiste. Koncesjodawca korzysta z pomocy i wsparcia udzielanego przez zewnętrznych doradców w fazie przygotowania postępowania o zawarcie umowy koncesji (procedury wyboru), okresu zamknięcia finansowego, jeżeli taki jest przewidziany, a także na etapie zarządzania umową. Koszty związane z zatrudnieniem takich doradców mogą zdecydowanie wpływać na wysokość początkowych kosztów związanych z przedsięwzięciem, dlatego też, pomimo iż pomoc doradców jest oczywiście nieoceniona, należy korzystać z ich usług racjonalnie. Podmioty publiczne potrzebują najczęściej porad w toku następujących czynności: we wstępnym badaniu wykonalności u.p.p.p., w przygotowaniu dokumentacji wyboru partnera prywatnego: ogłoszenia o koncesji i opisu warunków koncesji, w ocenie ofert, w negocjacjach, w nadzorowaniu spółki celowej, jeżeli zostanie powołana. Wydaje się, że pomoc doradców jest najbardziej konieczna w odniesieniu do zagadnień technicznych, prawnych, finansowych i związanych z ubezpieczeniami.

Dokonanie wyboru doradców zewnętrznych w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji koncesjodawca koncesjodawca wybór doradcy podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług doradcy podpisanie umowy z doradcą

Krok: podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług doradcy

Przed podjęciem decyzji o wszczęciu postępowania o zawarcie umowy koncesji albo PPP podmiot publiczny powinien przeanalizować czy dysponuje specjalistami, którzy mogą samodzielnie ocenić wszystkie aspekty techniczne, ekonomiczne, finansowe i prawne planowanego przedsięwzięcia. Jeżeli nie, powinien podjąć działania w celu ich pozyskania.

Krok: wybór doradcy

Jednym z dopuszczonych prawnie sposobów wyboru doradców jest ich wybór w oparciu o przepisy p.z.p., drugim zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę. W każdym z tych sposobów kluczowe znaczenie winna mieć wiedza, doświadczenie i kwalifikacje posiadane przez konkretnych doradców. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego w oparciu o przepisy p.z.p. określenie ceny jako jedynego kryterium wydaje się nie być najlepszym rozwiązaniem, ponieważ nie gwarantuje ono, że wybrany ekspert będzie rzeczywiście posiadał potrzebne kwalifikacje. Dlatego też rekomenduje się, aby przy wyborze doradcy zewnętrznego kierować się takimi kryteriami jak: doświadczenie w realizacji projektów według u.k.r.b.u. lub u.p.p.p., dysponowanie odpowiednimi osobami niezbędnymi do świadczenia usług doradztwa, doświadczenie w realizacji projektów dla danego sektora. Warto także pomyśleć o innych niż cena kryteriach oceny ofert. Np. metodologia wykonania usługi, organizacja pracy zespołu doradców, jakość usługi. Jeżeli jednak w postępowaniu o zamówienie publiczne cena będzie jedynym kryterium oceny ofert, trzeba koniecznie określić warunki udziału w postępowaniu dotyczące doświadczenia i wiedzy doradcy oraz kwalifikacji osób dedykowanych do wykonania zamówienia, ponieważ to one powinny decydować o wyborze doradcy. Warto zapewnić sobie wsparcie ze strony doradcy, który faktycznie może się pochwalić praktycznym doświadczeniem w realizacji danego typu projektów, czego wyrazem będzie np. opis kwalifikacji osób przewidzianych do wykonania zamówienia.