Skubiszak-Kalinowska Irena, Dokonanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawy lub usługi

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 28 lipca 2016 r. do: 31 grudnia 2020 r.
Autorzy:

Dokonanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawy lub usługi

Dokonanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawy lub usługi

Dokonanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawy lub usługi

Zamawiający może opisać przedmiot zamówienia publicznego na cztery sposoby (art. 30 ust. 1 p.z.p.). Nowelizacja z dnia 22 czerwca 2016 r. w pierwszej kolejności wskazuje na opis wydajnościowy lub funkcjonalny, co stanowi konsekwencję implementacji dyrektyw unijnych (Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych i Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych), w których zwraca się uwagę, iż taki właśnie sposób opisania zamawianych dóbr i usług sprzyja innowacyjności. W dalszej kolejności ustawodawca wskazuje na opis techniczny tzn. polegający na wskazaniu cech technicznych i jakościowych przedmiotu zamówienia z jednoczesnym dopuszczeniem rozwiązania równoważnego. Następnie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 3 i 4 p.z.p. wymieniają sposoby mieszane.

W przypadku zamówień na dostawy lub usługi, zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia wymagane cechy produktu lub usługi, w szczególności (art. 30 ust. 9 p.z.p.):

1) wymaga, adekwatnie do przedmiotu zamówienia, dostosowania projektu do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym zapewnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych;

2) może wymagać:

a. posiadania przez dostawę lub usługę cech, o których mowa w ust. 8 pkt 2 lit. a, b i d–f oraz i (tj. określonych poziomów oddziaływania na środowisko i klimat, certyfikatu zgodności lub deklaracji zgodności, określonej terminologii, symboli, testów i metod testowania, określonego opakowania i oznakowania, instrukcji użytkowania, określonych zasad dotyczących projektowania i kosztorysowania),

b. określonych poziomów jakości,

c. określonej wydajności, przeznaczenia produktu, bezpieczeństwa lub wymiarów, w tym wymagań odnoszących się do produktu w zakresie nazwy, pod jaką produkt jest sprzedawany,

d. procesów i metod produkcji na każdym etapie cyklu życia dostawy lub usługi oraz procedury oceny zgodności.

Krok: przystąpienie do sporządzania opisu przedmiotu zamówienia

Opis przedmiotu zamówienia jest jednym z najistotniejszych elementów przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Opis przedmiotu zamówienia stanowi bowiem podstawowy element SIWZ; jest niezbędny do prawidłowego oszacowania wartości zamówienia, co w konsekwencji warunkuje wybór trybu postępowania i odpowiedniej procedury (uproszczonej, pełnej lub zastrzeżonej).

Przepis art. 29 p.z.p. nakłada na zamawiającego obowiązek opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń dla wszystkich potencjalnych uczestników postępowania o zamówienie publiczne. Opis musi być na tyle oczywisty i niebudzący jakichkolwiek wątpliwości, by mógł stanowić podstawę do złożenia przez zainteresowane podmioty porównywalnych ofert. Zabronione jest umieszczanie w opisie przedmiotu zamówienia wszelkich określeń odnoszących się do konkretnych produktów lub usług (zobacz wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 sierpnia 2011 r., KIO 1556/11).

Dokonanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawy lub usługi zamawiający zamawiający odniesienie do kategorii wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności i przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych zakończenie sporządzania opisu przedmiotu zamówienia jak opisać przedmiot zamówienia? przystąpienie do sporządzania opisu przedmiotu zamówienia analiza potrzeb zamawiającego określenie wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności opisanie za pomocą norm, europejskich ocen technicznych, wspólnych specyfikacji technicznych, innych systemów referencji wskazanie rozwiązań równoważnych opisanie za pomocą norm, europejskich ocen technicznych, specyfikacji technicznych, systemów referencji oraz odniesienie do wymagań dot. wydajności lub funkcjonalności

Krok: analiza potrzeb zamawiającego

W pierwszej kolejności, zamawiający powinien określić co tak naprawdę chce zamówić, a w konsekwencji po przeprowadzonej procedurze uzyskać od wyłonionego wykonawcy poprzez dostawę lub usługę. Zamawiający powinien opisać przedmiot zamówienia w taki sposób, aby nie wskazywać poprzez użyte parametry czy też określenia jednego wyrobu lub dostawcy i aby dopuścić konkurencję między wykonawcami bez nieuzasadnionego ograniczania dostępu do zamówienia.